Wednesday, August 23, 2023

De statistieken

We zijn 11 weken onderweg geweest van 1 juni tot 20 augustus 2023. Tot de laatste week samen met de Jan en Thea van de Ixion.

1700 mijl gevaren

168 mijl was de langste afstand tussen Vlieland en Cuxhaven
3 keer een nacht gezeild allen tussen Nederland en Cuxhaven en terug
53 plaatsen bezocht
4 Landen; Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen
270 Liter Diesel getankt
9 eilanden; Vlieland,Als, Fyn, Samso, Anholt, Harmano, (anker) Otteron, (anker) Jomfrauland, Aero
4 keer feest, Midsomer,Stavern,Strandby,Kolding

In Noorwegen vonden we een prachtige ankerplek waar we wel door een heel nauwe ingang bij konden komen. Dit behulp van een pilot die goed aangaf wat de diepgang en ruimte van de ankerplek aangaf.
Achter de  scheren aan de westkust van Zweden zeilen is ook een bijzondere ervaring. De Hamburgsund vonden we erg mooi om doorheen te varen.

Kosten voor overnachting waren heel divers waarbij Vlieland wel de duurste overnachting was. Skagen zat er net onder.
Noorwegen was het goedkoopst. Daar konden we niet betalen omdat er een app systeem was waar alleen de Noren gebruik van kunnen maken. In Zweden zijn ze ook met zo iets bezig maar daar staan nog steeds wel automaten waar je het havengeld kan betalen. In Denemarken betaal je ook overwegend bij een automaat. In maar 8 havens kwam een havenmeester actief langs zover we hebben gezien.

We hebben vooral vanaf half juli een paar keer langer dan 2 dagen op een plek gelegen vanwege het weer. Of wel veel wind of wel heel veel regen.

Volgend jaar proberen we weer een mooi verslag te maken van onze zeilreis.

Saturday, August 19, 2023

Terug in de vaste ligplaats

Rond een uur of half 10 worden we wakker van mensen die over het dek lopen. Er komen 2 boten tegen ons aan liggen. Niet heel handig met die kapotte planken waar we tegenaan liggen. John neemt toch maar even polshoogte wat er gebeurt. Als ze vastliggen proberen we nog even te slapen. Bij het ontbijt blijkt de buitenste boot leeg te zijn en de bemanning het eiland op gegaan te zijn. Wat als wij nu weg zouden willen?? Tja, de directe buren vragen nog wel even of het goed is als zij ook gaan wandelen. We geven maar ok, die buitenste boot daar weten we ook niet van wat zij doen.We hebben nog wel iets moeten verleggen omdat er een motorboot komt die achter ons moet komen te liggen. Aan boord blijkt de bemanning niet echt te weten wat ze moet doen en hoe het allemaal moet met de lijntjes. We houden strak in de gaten dat ze niet met de boeg onze achterstag raken. Wat een rare mensen varen er tegenwoordig toch op het water met soms te veel geld en dan maar een boot maatje groter hadden ze niet maar ze kunnen er eigenlijk niet mee om gaan. Gelukkig gaat dit meestal goed door alle handjes op de kant. Die mazzel hebben ze dan ook nog.

We halen de fietsen maar tevoorschijn en houden de "fingers crossed"  dat alles goed gaat. Het is mooi weer en vandaag zou de wind er uit blijven. Borkum als eiland blijft leuk. Het is echte duitse kneuterigheid en je krijgt er wel het echte vakantiegevoel. Er rijdt nog steeds een soort van trammetje van de haven naar het plaatsje en je kan met de bus. Wij maken er een heerlijke fietstocht van eerst rechtstreeks voor een ijsje en nog even langs het strand om dan via het bos terug te fietsen. Een hele mooie zomerdag.
De wind trekt savonds flink aan en uit de verkeerde richting zodat we aan lagerwal komen te liggen. We sturen een aantal boten weg die als 4e aan willen liggen. De stootwillen worden flink platgedrukt en we zien het al voor ons dat we schade oplopen aan deze foute steigers. Voor morgen besluiten we om naar Delfzijl te varen omdat het nog westenwind is en misschien overmorgen op zijn vroegst weer draait zodat we onze weg naar Vlieland kunnen vervolgen.

Met de stroom en de wind half zeilen we de Eems op. De zon is er bij dus prima tocht. In de buitenhaven van Delfzijl is plek genoeg en liggen we in een prima box zonder risico op schade. We trakteren ons zelf op een patatje en slenteren door de diverse winkelstraatjes en langs het strand. De Boulevard is opgeknapt. Eigenlijk een prima plek om het goede weer af te wachten.

De volgende morgen zien we dat het eigenlijk wel slim is om smiddags al te vertrekken. Macaroni koken en broodjes gehaald om dan rond het middaguur richting Vlieland te gaan. De Eems motoren we grotendeels af en bij Borkum kunnen we zeilen. Nog wel even de motor bij  het zeegat uit wat wat onrustig is door golven van de wind waarschijnlijk van vannacht/ gisteren.... Daarna kunnen we vallen en ruime wind gaan zeilen. De golven blijven wat onrustig maar verder gaat het zeilen vrij relaxed. Als de avond valt kijkt John nog even rond aan dek of alles goed erbij staat.

Boven Ameland moeten we nog even een beetje onze koers verleggen om ruim om een " klein gaslek" te varen. Dit wordt verzocht via de navtex en marifoon berichten. Dat doen we dan maar. We ontsteken het gas aan boord ook maar even niet voor een hete kop thee. John berekent hoe ver het nog tot de stortemelk, aanloop vlieland is. Er is meer wind dan voorspeld, we gaan dan ook veel te snel op ons waypoint af. Als we bij Terschelling komen halen we het voorzeil weg om wat snelheid er uit te halen maar dat blijkt tegen te vallen. We zullen dus met donker bij de aanloop zijn en ook stroom tegen krijgen. Af en toe trekt de wind aan tot ruim 5 Bft. De wind draait ook meer zodat we voor de wind komen te varen. We gaan daarom maar af kruizen mogelijk zorgt dat er ook voor dat we wat minder stroom tegen gaan komen. Het is goed donker als we bij de kardinaal zijn om richting Vlieland te sturen. Alle lampjes rood en groen knipperen door elkaar. John stuurt op de kaartplotter over ondieper water. Dit is een meer aan de windse koers dus de motor bij. Hier willen we niet kruizen en zo kunnen we de boot beter de juiste kant op sturen. We besluiten om niet naar Vlieland te gaan maar door te varen naar Harlingen. Af en toe moeten we aan de wind en dan is de koers weer wat ruimer. Bij Harlingen zijn we om 7 uur. Het is inmiddels licht maar op de boontjes krijgen we de stroom weer flink tegen. We halen de zeilen weg en gaan op de motor naar Kornwerd. Als voordeel is het dat we er met 1 zeilboot en een visser de sluis in gaan zonder wachttijd. Dat is lang geleden dat we dat hebben meegemaakt. Als we de sluis uit zijn gaan we voor anker achter de strekdam. Heerlijk, geen plek zoeken gewoon op het water op eigen kiel ff bijslapen . We hebben er 17 uur over gedaan van Delfzijl naar het Ijsselmeer.

Smiddags zijn de kiters zich flink aan het uitleven met de noordoosten wind die er staat. We blijven nog een nachtje achter het anker om morgen naar onze eigen ligplaats te zeilen.

Monday, August 14, 2023

Terug naar Nederland in 2 etappes

Gaan we vanmiddag of vannacht. De weerberichten laten zien dat we in de middag ook kunnen vertrekken. Uit bereking zou het dan zo zijn dat we in ieder geval met licht " stortemelk" bij Vlieland aanlopen. Verwachting is dat we er minimaal 24 uur over doen maar misschien wel langer omdat er in begin avond weinig wind wordt voorspeld.

Nasi maken en wat brood smeren zodat we als het weer toch wat ruwer is dan verwacht er niet gekookt hoeft te worden alleen wat opgewarmd.
De Elbe kunnen we heerlijk zeilen. Dit stemt ons weer wat positiever. Geen aan de windse koers gewoon lekker met de stroom en wind mee de goede kant op. Als we de Elbe af zijn en richting Weser en Jade gaan valt de wind weg. De motor dan toch maar erbij en uiteindelijk voorbij de Weser halen we het grootzeil ook weg. Die werkt alleen maar tegen. De wind is eerder weg dan voorspeld. Af en toe valt er een bui zodat het zeilpak aan moet waarna de zon weer terugkomt maar geen wind. Het begint wat de schemeren en dan krijgen we een oproep van een Nederlander met motorpech. We zoeken op de kaartplotter uit waar hij zit. Samen met nog een andere boot die een stuk kleiner is varen we ernaar toe. Er is totaal geen wind en de boot dreigt met de stroming richting ondiep water te drijven. We overleggen en besluiten dan toch dat wij de boot gaan slepen totdat de reddingsdienst er is. We konden in Cuxhaven niet tanken en met een sleep verbruiken we meer. Daarnaast willen wij niet in het donker Norderney aanlopen met onze diepgang van 2.10 meter. De schipper heeft ook al contact gehad met de reddingsdienst van Bremen. Er is toegezegd dat ze er aan komen. Eerst vanuit Norderney maar dan komen ze vanuit Langeroog wat ervoor zorgt dat we ze na een goed uur slepen overdragen. We wisselen nog even contact gegevens uit. Al met al heeft deze actie ons 2 uur bezig gehouden. We zijn blij dat we ze veilig hebben over kunnen dragen. Zonder wind en met stroming is het toch best spannend als je motor het niet meer doet.
We vervolgen onze weg in het donker het is ongeveer half 11 inmiddels. Boven Juist komt er weer wind en hijssen we het grootzeil. De wind is helaas vanuit het westen. Boven Borkum bekijken we tij en de tijd die we nog nodig hebben om bij Vlieland te komen. John geeft aan dat het 10 uur aan de wind naar Vlieland is en we nu stroom mee naar binnen hebben om met licht Borkum binnen te lopen. We besluiten het laatste te doen en Borkum binnen te lopen. Dan zien we weer wanneer we verder kunnen. Het weer lijkt zich komende week te verbeteren dus zou het geen probleem moeten zijn om verder te gaan. We hopen ook dat het in Borkum verbetert is qua ligplaats in de diepe haven. De "ijzerenpalen" of wel nieuwe  haven is voor ons geen optie omdat deze bij laagwater droogvalt volgens de kaart. Dat is met onze diepgang geen aanbeveling om zo diep in de blubber te zakken.

Helaas als we de haven binnen varen is er niet veel gewijzigd. We maken vast aan een poton waar de planken zijn gebroken en de spijkers uitsteken. We proberen de boot zo vast te maken dat de stootkussens en ballen op de hele planken rusten. Nu hopen dat de Pilots en werkboten voor het windmolenpark rustig uit en in varen. Als we vastliggen gaan we maar even bijslapen en is half 7 in de ochtend en we zijn behoorlijk moe en koud geworden van de westenwind die toch af en toe aan trok tot 5 bft.

Saturday, August 12, 2023

Terug naar de Elbe

De dag start grijs maar prima weer om het NOK naar Brunsbuttel te varen. Het is ongeveer 6 uur vanaf Rendsburg. Af en toe komen er zeeschepen voorbij maar echt druk is het niet. We lijken met maar een paar pleziervaartboten onderweg te zijn. De zon komt er na de middag dan toch bij en langzaam pellen we zeiljas en fleece af om in de korte broek aan te leggen in Brunsbuttel. De haven is nagenoeg leeg op een paar kleine bootjes die ruim langs de kant hebben aangelegd. Er is kermis in Brunsbuttel dus echt stil is het er niet. We parkeren de boot tegen de achterzijde aan, aan een mooringbal. Zo hoeven we morgen met niemand rekening te houden of aan de kant als iemand eerder weg wil. Het is inmiddels behoorlijk warm en zo uit de wind is het genieten van het zomerse weer.

s'avonds lopen we een rondje over de Kermis. Er is vooral veel zoet en worsten tentjes en daarnaast nog iets voor kids, botsauto's en zoals je op de foto ziet een arm met daaraan aan weerszijde 4 stoeltjes wat flink over de kop gaat en vooral s'avonds gillende mensen rond zwaait. Om 22:00 uur wordt het stil en stopt de kermis. De haven is dan inmiddels al best weer vol gelopen met boten zowel vanuit het kanaal als vanuit de Elbe.

Zaterdagochtend vertrekken al heel wat boten richting de sluis om naar Hamburg te varen en een aantal vaart het Kanaal op. Wij vertrekken rond 11 uur richting sluis. Wat te vroeg voor het tij maar in de middag worden weer buien voorspeld en dan willen we eigenlijk wel door de sluis zijn. Daarnaast is onze ervaring dat de sluis ook wel even duurt voor je erdoor bent. Dit zorgt er ook nog eens voor dat het lekker rustig is in de sluis en we heel relaxed erdoor komen.

Na de sluis nog een broodje eten en dan moet het zeilpak toch echt aan want de eerste bui kondigt zich aan. Er is heel weinig wind dus we varen op de motor naar Cuxhaven. We zoeken een plekje aan de steiger het is even droog tot we liggen dan volgt er nog een fikse bui.  Het weer wordt nogmaals bekeken en het ziet er naar uit dat we morgen richting Vlieland kunnen vertrekken. We strekken nog even de benen en kopen nog wat verse zaken bij de supermarkt. Dat scheelt morgenochtend weer.

Thursday, August 10, 2023

Storm Hans, spelletje met het weer zijn we zat

De eigenaar van de box komt overmorgen terug zien we als we terug komen van ons etentje bij de Chinees. Dat hebben wij weer. Er komt flinke storm aan morgen (maandag) en ook dinsdag zal de wind nog flink doorstaan. Hebben wij weer. Inmiddels is de haven ook flink volgelopen, Men ligt met 3 dik en zelfs tussen de palen in is het dicht gebouwd. Hoe gaan we dat dinsdag doen. Je merkt dat Nederlanders stress krijgen om terug naar Nederland te komen. Wij hebben op zich geen druk van werk of school maar dan toch. Eigenlijk willen we wel 20 augustus uiterlijk terug zijn. De tijd begint dus ook bij ons wel mee te spelen. We bespreken opties, boot laten liggen met de trein naar huis, auto huren of iemand over laten komen die samen met John de boot terug zeilt met ietsje meer wind en Monique al dan niet mee. We polsen in ieder geval een zeilvriend of hij mogelijkheid heeft en of hij mee wil zeilen vanuit Duitsland. De stemming aan boord wordt er niet heel erg beter op. Weerberichten wijzigen onderhand per uur en 1 dag wind mondt uit in een storm met daarna nog 2 dagen fikse wind.

Vandaag dinsdag blijken toch al wat boten te vertrekken dan wel richting Brunsbuttel dan wel richting Kiel. Wij zijn er blij mee want zo kunnen we in de ochtend als de wind zich wat rustig houdt snel in een lege box gaan liggen. De havenmeesterin heeft nog contact gehad met de eigenaar van de ligplaats en die komt idd echt terug. We krijgen hulp van Jan en Thea en van de bemanning van de boot waar we naast gaan liggen. Dat maakt het wel even makkelijker. Een kop koffie en dan kunnen we verder gaan bedenken wat we komende dagen gaan doen.

In overleg met Jan en Thea besluiten we ieder ons eigen plan te trekken. Jan en Thea huren een auto om naar Nederland voor een paar dagen te gaan. Wij blijven aan boord en hopen op een weergaatje komende dagen. John heeft ook ontdekt dat er een film draait die hij wel wil zien. We gaan deze op woensdag bekijken. De film draait in de Schauburg van Rendsburg, een filmhuis. Knus en het blijkt een leuke film te zijn. Wel een zit van 3 uur maar die is ongemerkt zo voorbij.

Donderdag blijven we ook nog in Rendsburg omdat op de Elbe de wind nog wel doorstaat uit zuidwest en de grote groep Nederlanders inmiddels al op weg is en wij daar niet in mee willen stressen. Rendsburg is inmiddels weer op de normale bezetting die we kennen van eerdere bezoeken. Er komen boten en er vertrekken er weer wat. In ieder geval weer genoeg plek. Wij slaan wat boodschappen in voor de komende dagen en hopen van het weekend richting Nederland te kunnen gaan.

Monday, August 7, 2023

Terug naar het NOK

Vanuit Soby zeilen via de noordzijde van Aero naar de Kielerbocht. Thea had via zeilnoord vernomen dat je in Strande ook prima ligt en diegene het zelfs leuker als Laboe vindt liggen. Tja we zijn er nooit geweest dus spreken af dat we daar gaan kijken. Voorbij het eiland valt 2 keer de wind volledig weg dus kort de motor gestart als rond de middag de wind weer aantrekt en de ingang naar de kielerbocht bezeild is. We vorderen ineens snel zodat we ineens tussen de trainende wedstrijdboten zitten en de zeeschepen in de gaten gehouden moeten worden. We tuigen af voor Strande. De haven ziet er niet zo heel groot uit. Er zijn toch nog voldoende plekken om te gaan liggen. Als we na het eten nog een ijsje willen is er 1 tentje waar we nog net een ijsje kunnen kopen dan gaat het loket dicht. Er is een groene boulevard met een breed strand maar dat is het dan ook eigenlijk wel. We zijn het niet mee eens dat dit een betere haven is dan Laboe. Daar is meer reuring en ook meer opties om een hapje te eten zou je dat willen. Tevens zit in Laboe indien nodig een goede supermarkt die zien we hier ook niet. Deze hebben we nu niet nodig omdat we in Soby al hebben ingekocht.

We zien nog een bijzonder bordje op het havenkantoor: op 13 november 1872 stond het water hier blijkbaar zo hoog dat de haven volledig onder water stond.

Voor maandag is er veel wind in de voorspelling. Om 8 uur gooien we los om naar de sluis te varen. Vanaf Strande is dit een klein uurtje. Vervolgens moeten we nog een uur draaien en zijn er vele bijgekomen. We mogen mee met 3 zeeschepen maar iedereen is weer bang om niet in de sluis te kunnen terwijl er plek zat is dus het geeft weer enige stress. Dit keer leggen we langszij een andere zeilboot, hoeven we niet op de lage steiger te springen en hebben we ook gelijk hulp bij het aanleggen. Wel oppassen met gestressde medevaarders die capriolen uithalen om een plekje in de sluis te bemachtigen. Iedereen past er prima in dus er is onnodig stress gedrag. Vol gas vaart iedereen vervolgens het kanaal op want ja, iedereen stopt in Rendsburg lijkt het.

We vinden een box in Rendsburg halverwege de middag. S’avonds willen we eten bij het restaurant waar we ook op de heenweg zijn geweest. Deze is echter gesloten i.v.m. vakantie. Terug naar de stad, het is zondagavond en het is uitgestorven in het centrum. Veel is dicht zo komen we bij de chinees uit. Dit blijkt toch een goede keuze met een buffet en wok. Het smaakt ons heerlijk.

Friday, August 4, 2023

Afscheid en Weerzien

De Ixion vaart een stukje terug naar Middelfart waar een MG-Event is wat ook een hobby is van Jan. MG bestaat 100 jaar en tja ze zijn er nu zo dichtbij dat kunnen ze niet laten gaan. We geven ze groot gelijk. Wij blijven een dagje in Assens want er is alleen maar regen voorspeld en geen wind. Kunnen we mooi wat klusjes aan boord doen. We zoeken wel een andere box waar we beter inpassen want soms komen er boten binnen die we als kamikaze bestempelen. Altijd blij als het weer goed is gegaan en we geen schade hebben. Omdat we zover uitstaken was dit best een risico. We liggen nu in een veel te brede box maar binnen de palen en hopelijk minder risico.

Wij varen de volgende dag weer een stukje zuidelijker naar Faaborg. Het zou mooi weer moeten zijn met gunstige wind. De dag begint echter mistig en zonder wind. We besluiten toch maar te gaan. Als we om de ondiepte heen zijn trekt de mist op maar de wind blijft nog weg. Op de motor dan maar. Halverwege kunnen we dan toch gaan zeilen, wel weer een kruisrak achter het eiland langs net bezeild richting de geul naar Faaborg. We weten een plekje te vinden in de oude haven in een box. S’avonds speelt er een bandje in de regen met gezellige muziek op de kant. Tussen de buien door gaan we toch nog ff kijken bij ze. Dit is gezellig zo, jammer van de regen zeker ook voor het bandje. Er staan maar een handje vol toeschouwers.

In Faaborg blijven we een dagje liggen vanwege de regenvoorspelling. Smorgens is het nog droog en maken we nog een rondje buitenom het plaatsje en terug via het stadje. Faaborg is een gezellig dorp/ stad met Deense uitstraling van vakwerkhuisjes met stokrozen. De regen blijft uit en smiddags als de zon flink doorbreekt wordt het zelfs een prachtig warme zomerse dag. John doet wat controle werk op de motor zoals olie en filters. Over een aantal dagen het NOK door en dat is dan best weer een stuk op de motor. De weersvoorspelling klopte wederom niet maar nu in positieve zin. Fikse stapel wolken maar we houden het droog, het is zelfs zomers warm.

Jan en Thea komen onze kant weer op. We spreken af om in Soby op het eiland Aero elkaar weer te treffen. Wij zeilen op de fok, er staat voldoende wind, op ons gemak, het is maar 13 mijl met een ruime boog naar ons doel. Af en toe trekt de wind flink aan. In de haven van Soby zitten er geen bordjes dus we kunnen geen plekje vasthouden voor Jan en Thea maar er is plek zat. Zij komen een uur na ons binnen en kunnen nog naast ons in de box liggen. Er blijkt een hele nieuwe grote supermarkt op de haven te zitten dus kunnen we mooi dichtbij wat eten voor komende dagen halen.
We willen terug naar de Kielerbocht en weten nog niet hoe laat het wordt als we daarna ook het NOK weer opvaren naar Rendsburg.

Tuesday, August 1, 2023

De fjorden aan de Kleine Belt

In de middag staan er buien op de voorspellingen. De dag begint broeierig warm met weinig wind. We gaan de Koldingfjord in en eens in de stad Kolding kijken. We kunnen zeilend naar de smalle geul. De fjord is mooi groen en we zien diverse mogelijkheden voor ankeren. Helaas is het daar nu niet echt weer voor.

In Kolding kan je in de zuidhaven of noordhaven gaan liggen. Zo op een afstand lijkt de zuidhaven aantrekkelijker en groener. Beide havens zitten even ver van het centrum af. Wel staat er een tent op de kant. Tja, we zijn inmiddels wel wat gewend. De boxen zijn weer wat smal en ook de diepte is wat beperkt. Toch weten we een passende box te vinden. Volgens een vertrekkende Deen is er een streetfoodfestival met muziek vanaf de middag. We gaan het zien.

In de middag begint er al flink wat mensen richting het festivalterrein te gaan. Wij besluiten de stad maar eens te gaan bekijken. Het is een kleine stad met wat vakwerkhuisjes die als highlights beschreven staan. Ook is er een oud Raadhuis en een slot met een vijver en tuin. De terugweg is even zoeken maar we vinden uiteindelijk een pad langs het water wat ons weer snel in de haven terugbrengt. Er is een bandje aan het spelen. We gaan eens kijken op het festival. Toegang is gratis en er staan wat standjes waar je eten en drankjes kan kopen. Ach de band is niet veel maar op de boot prima aan te horen tot half 9 s’avonds. Dan komen er 3 DJ’s die we net boven het podium kunnen zien. John geeft ze de bijnaam muppets. Je ziet alleen hun hoofd knikkebollen. Bekende nummers hebben ze een flinke beatbass gegeven en zetten dit dan ook zo hard mogelijk. De glazen aan boord rammelen in de kast. We vernemen dat het om 12 uur stopt. Pfff, waarom moet het altijd zo hard vragen we ons af.

We hebben toch nog wat van de nachtrust kunnen genieten als we smorgens om 9 uur weer losgooien. Er zijn wederom buien voorspeld maar nu ook met wind en onweer erbij, In de middag.
We motoren de fjord uit en kunnen zeilen onder Middelfart door zuidelijk richting de Haderslevfjord. Het wordt weer een kruisrak met lange slagen dat dan weer wel. Als we voor de ondiepte waar we de fjord binnen kunnen gaan toch wel een heel dreigende lucht zien halen we de zeilen eraf en gaan op de motor verder. Mooi op tijd want de bui geeft af en toe vlagen van 30 knopen en fikse regen valt erbij. We schuilen onder de buiskap en missen daardoor een deel van de omgeving. Meanderend gaat de fjord, het is meer een rivier naar de plaats Haderslev. Daar zijn aan beide zijde boxen. We zoeken er weer 1 waar we tussen de palen passen. De diepte meter geeft 0 onder de kiel aan. Op de kaart en in de haven-app staat dat het hier 3 meter diep zou moeten zijn dan zouden we nog bijna een meter onder de kiel moeten hebben. John kijkt met de pikhaak hoe en wat. Het is losse blubber dus we wagen het erop dat we misschien wel wat in de modder zakken maar dat is dan maar zo.
Zodra het droog is en de zon er weer een beetje bij komt gaan we de stad bekijken. We vinden een toeristenburo waar we een kaartje met een wandelroute. Deze voert ons door leuke straatjes met vakwerkhuisjes en stokrozen ervoor in allerlei pasteltinten. Deze plaats vinden we leuker dan Kolding.

Haderslev is de plek waar de X-jachten vandaan komen. De volgende ochtend gaan John en Jan voor ons vertrek even kijken. Het is vakantie dus alleen de showroom is open. Beide hebben een Flinke catalogus met de nieuwste modellen meegekregen.

De zon is er weer een beetje bij en we gaan op de fok de fjord weer uit. Buiten staat er genoeg wind en er dreigen ook nog steeds buien dus op de fok naar Assens. Om Aro heen en dan naar het oosten. Dit is prima zeilen zo en een keer niet kruizen tegen de wind in. In Assens is het ineens best druk, ook met Nederlanders. Het is weer ff een paar keer proberen voor we een box vinden waar we tussen de palen passen. We steken dan wel een stukje uit maar dat moet dan maar. Wat een rare afmetingen toch.

Assens hebben we al een keer in 2012 bezocht maar we herinneren ons het niet echt. De stad is rustig en ook weer allerlei vakwerkhuizen. We vinden ook een deel waar ze oude aan het renoveren zijn en er appartementen in maken. Dit zorgt voor het behoud van de sfeer in deze stad. Op het havenhoofd staat het standbeeld van Peter Willemoes een Deense Zeeheld. We zien wel een verschil met foto’s uit 2012, de mast bij het beeld ontbreekt. Langs de kade ligt ook nog een driemaster.

Saturday, July 29, 2023

Het zomergevoel weer een beetje terug

We gaan op weg naar Middelfart. De wind staat nog steeds uit de verkeerde hoek dus wederom een kruisrak maar nu met wind die goed te doen is. Vanmiddag zou de wind wat draaien dus we kiezen ervoor om eerst een grote slag naar de overzijde te maken zodat we mogelijk niet zo vaak overstag hoeven te gaan. We krijgen nog een fikse regenbui over ons heen maar dit keer zit er niet veel wind in. Vlak voor Middelfart komt er weer een zwarte lucht aan.

We bergen de zeilen maar dit keer gaat de bui om ons heen. We zijn verrast dat een havenmeester van havn 2 onze kant op komt in een rubberboot. Deze wijst ons een plek aan langs de kant. Er wordt flink gebouwd aan nieuwe appartement complexen op de haven. Er zijn nog een paar bouwvakkers bezig die op dit moment blijkbaar geen vakantie hebben dus echt last hebben we er niet van. John heeft een pizzeria gevonden die goed aangeschreven staat. Omdat John geen vis lust en de Deense keuken niet zo uitgebreid is komen we daar toch steeds weer op uit. Bij Papa's Pizzeria eten we een heerlijke pizza en vinden we dat we ook wel een toetje hebben verdiend.

In Middelfart staan wat oude gebouwen en typische deense vakwerkhuisjes in de kleuren geel en rood.

Er is zowaar geen wind voorspeld en ook veel zon. We besluiten om een dagje te blijven in Middelfart. Als we de havenmeester vragen waar we dan kunnen gaan liggen, want wij moesten even plaatsmaken om mede zeilers die wel verder gaan uit hun plekje te gaan, krijgen we een nee dat kan niet te horen. Als we doorvragen is het misschien toch mogelijk. mmm, zo blij als we gisteren met een havenmeester waren zo nors is deze vandaag. Uiteindelijk kunnen we blijven als we maar wel zus en zo gaan liggen en dat wordt ons een beetje bars toegesnauwd. Zeker niet goed geslapen. We overleggen blijven we hier of kijken we in de marina om de hoek of er plek is. We besluiten om de havenmeester zijn bui te negeren. We zetten de fietsen in elkaar en gaan maar eens de omgeving verkennen. We fietsen naar de spoorbrug waar ook een weg overheen loopt en waar je ook nog met een gids helemaal bovenop kan lopen. Je moet dan geen hoogtevrees hebben. Wij houden het bij het fietspad op de brug. We vervolgen onze weg langs het water en door het bos waar we een reetje met jong ineens langs het pad heel stil zien staan. Via een mooi slot en een vakantiepark komen we bij de marina.

Als we terug fietsen en rechtdoor oversteken staan we binnen 5 minuten bij de boot. Wat een prachtige dag. Zou de zomer ons weer gevonden hebben. We maken er dan ook maar gelijk gebruik van om vlees bij de supermarkt die om de hoek zit te halen en aan de picnic tafels op de haven te bbq-en.

Friday, July 28, 2023

Wanneer gaat die wind meewerken

Gisteravond was er enige discussie of blijven liggen of naar Middelfart. Monique zag doorvaren met de windvoorspelling niet zo’n goed plan. We blijven maar tegen die wind in boxen en een kruisrak met 3 a 4 bft ok maar met meer wind is het echt hard werken aan boord. En dan is er ook nog weer regen voorspeld. We besluiten om smorgens om 10 uur de knoop door te hakken. Als we dan uiteindelijk ook pas om half 10 wakker worden en de regen al flink is gevallen en de wind af en toe flink door het want giert is het besluit snel genomen. We blijven een dagje in Juelsminde.

Smiddags als de buien iets afnemen de jassen en paraplu mee en langs het strand een wandeling maken, terug via het vakantiepark. We lopen ook nog een stuk langs de andere kant van de baai naar de ankerplek en terug via de andere havens. Juelsminde is groter dan deed vermoeden. Niet een kneuterig Deens dorpje maar prima vertoeven. Zonder de dreigende regenbuien kan je ook prima een langere fiets/ wandeltocht hier ondernemen. Nu spelen we op veilig we zijn zonder bui op onze bol droog terug op de boot.

Tuesday, July 25, 2023

Een volledige dag regen en de kachel aan

Eigenlijk zouden we weer wat zuidelijker gaan maar het regent pijpenstelen en erg warm is het niet. Wij besluiten wel om een andere box te zoeken daar we ook precies de regen in de ingang hebben staan en de kosten ook wel iets te drukken. We blijven immers Hollanders en waarom meer betalen voor dezelfde faciliteiten alleen omdat je box die vrij was iets breder is. Dit voorkomt uiteraard dat te kleine bootjes in de grote boxen gaan liggen. Echter het gebrek aan toezicht/ havenmeester zorgt er nog steeds voor dat mogelijk de meest ongunstige boxen vrij zijn en je geen andere keuze hebt.

We vermaken ons met lezen, youtube filmpjes kijken en hete thee bij de kachel die zijn best doet het vocht uit de boot te jagen en ons behaaglijk warm te houden.

De volgende dag gaan we naar Hou ( Hov). Deze haven staat beschreven als zeer rustig maar erg beschut en een prima haven om te liggen bij slecht weer. We hebben flinke windvlagen er naar toe. Met het Rif in het grootzeil is het te doen maar niet heel erg comfortabel zeilen. Als we hoger aan de wind moeten zeilen is de vlagerigheid er een beetje uit. We zijn dan ook binnen 2 uur bij de geul waar we de zeilen alweer moeten ruimen. In de haven staat toch met zuidwesten wind aardig wat wind. Er is geen groen of bebouwing die de windluwte regelt. We vinden een plekje langszij de buitenzijde met mooi uitzicht over het water. Vandaag hebben we wel een droge dag. Een rondje door het dorp laat inderdaad een rustig dorpje zien met een viskraam, ijskraam en een supermarkt. Je kan hier met de ferry naar Samso oversteken.

Volledige regenboog met bijzondere lucht in Hou( Hov)

Toch nog een stukje verder ondanks dat er al meer wind staat dan voorspeld. We willen eigenlijk naar Bogense vandaag maar de wind is pal tegen en dan is Bogense uiteindelijk lage wal en met af en toe ruim 25 knopen op de windmeter lijkt ons dat geen goed plan. We overleggen met de Ixion en die denken er net zo over. We moeten een klein stukje kruizen naar Juelsminde maar dat is in ieder geval aan hoger wal wat aftuigen makkelijker moet maken.

We leggen na 3 uur zeilen aan in een box met uitzicht over het water. Voor ons gevoel hebben we er een hele dag op zitten. Eerst maar eens lunchen dan bekijken we waar we nu eigenlijk zijn.

Op de haven is het druk met toeristen. Er zitten dan ook grote vakantieparken, camping en camperplekken om de hoek met de 3 jachthavens. IJstent, vistentjes, winkeltjes ze worden allen druk bezocht.

Sunday, July 23, 2023

Waar is toch die mooie zomer

Die zomer die begon na de maand mei
Ha, je dacht dat er geen einde aan kon komen
Maar voor je 't weet is heel die zomer alweer lang voorbij

Zo ging ongeveer ooit het liedje dat Gerard Cox zong. En wij vragen het ons ook af, waar is toch die mooie zomer.

We hebben besloten om gelijk maar naar Aarhus te zeilen. Dit zal deels bezeild of toch niet zijn. De wind zou west tot zuidwest zijn maar voor Grena draait de wind alle kanten op. We doen een kruisrak tot aan het eiland Hjelm met maar 1 keer overstag te gaan. De wind draait af en toe ruim 90 graden zodat we aan de wind toch steeds een andere koers varen. Voorbij de landpunt valt de wind helemaal weg. De motor gestart tot de wind weer terugkomt en Aarhus bezeild is.
We zeilen het laatste stuk. De speedferry’s varen net achter ons langs zodat we alleen last van hun golf hebben. De zuidelijke haven van Aarhus is verbazingwekkend rustig. We zoeken een plekje wat later blijkt een dure keuze want hier reken je de breedte van de box waarin je ligt en niet de lengte van je boot. De smallere boxen zijn inmiddels allen bezet. Tja, dan maar zelf koken en niet uit eten in deze stad.

De volgende dag is er 1 van regen en zon. Tussen de buien door bezoeken we lopend de stad. Dit is prima te doen vanaf de zuidelijke haven. Er zijn bijzondere gebouwen. Een deel van de oude stad ligt boven een deel met daaronder een soort van gracht met terrasjes.We bezoeken de Dom tijdens een fikse regenbui.

Als de zon erbij komt is het heerlijk maar in de buien koelt het flink af. We hadden een gammle by en botanische tuin gezien op de borden. Daar besluiten we heen te lopen. De botanische tuin is gratis en heerlijk warm. Er staan allerlei exotische planten en in een deel fladderen de vlinders rond. De Gammle By kost daarentegen behoorlijk wat geld en wat we van buitenaf kunnen beoordelen is het iets wat we in Ebeltoft hebben bezocht wat daar gratis toegankelijk was. We schuilen alleen bij de receptie voor een volgende bui.

Teruglopend via het station zijn we snel weer op de boot terug. Een leuke stad, zeker het bezoeken waard.

Deze varkentjes moesten we even op de foto zetten. kwamen we onderweg terug naar de haven nog tegen in een parkje.

Thursday, July 20, 2023

Met 8 knopen de limfjord uit

Ondanks de voorspelde tegenwind maar een droge dag besluiten we op de motor westwaards te gaan naar Nibe. De mannen hebben contact gehad met de "Rondo" die we eerder in Noorwegen hebben ontmoet en daar al een paar dagen liggen. Zij geven aan dat er plek genoeg is en zij daar blijven en ons gaan vangen. We slingeren door het waterlandschap door de vaargeul. Er staat niet al te veel stroming maar de harde wind tegen werkt niet echt mee. Als we in de haven komen is er idd genoeg plek. Niet alle boxen met de kop in de wind zijn diep of breed genoeg die groen zijn maar we vinden een plekje en zijn weer super blij met de handen op de steiger. Er is voor onze lengte boot weer een veel te brede of te smalle box en de lijnen voor moeten weer door ringen gehaald worden. Zonder schade weten we weer aan te leggen.

Als we alles opgeruimd hebben gaan we maar eens kijken hoe het dorpje er uit ziet. Op het havenkantoor niemand te bekennen en de automaat laat weer wat onduidelijkheid m.b.t. betaling. Ach het is lieflijk deens dorpje met wat leuke gebouwen/ huisjes maar verder niet zoveel bijzonders. Een heleboel supermarkten en een paar kerken en  1 kroeg zover wij hebben kunnen ontdekken.

Eind van de middag borrelen bij de Rondo aan boord. Binnen want de wind is koud. Nog niet echt zomer gevoel. We overwegen om toch weer oostwaarts te gaan. De wind blijft blazen uit het westen en bovenin het Skagerak met flinke kracht ook nog. We zien het niet zo zitten om dan in de limfjord elke keer tegen de wind in te moeten moteren.

Het besluit is gevallen we gaan weer terug naar Hals. De zon schijnt en we gaan de wind mee hebben. Als we de smalle geul uit zijn zetten we de fok. Af en toe lopen we alleen op dit zeil al ruim 6 knopen. Heerlijk weer zeilen met de wind mee en de zon is er ook weer vandaag. De spoorbrug kunnen we net halen dan is het tussen de 2 bruggen bij Aalborg wachten op de verkeersbrug. Na ruim een half uur mogen we erdoor. Als we wat ruimte hebben neem ik het roer over van John en gaat hij eens kijken welke opties er zijn vandaag. Voor morgen wordt weer veel wind voorspeld en dan ook weer tegen. Waar kunnen we heen om gebruik te maken van deze mooie wind. We besluiten om naar Bonnerup te zeilen. Zal dan wel begin avond worden voor we er zijn maar de wind is ons gunstig gezind en daar worden we blij van. Met 8 knopen spoelen we de limfjord uit bij Hals.

Eerst nog met een rif in het grootzeil maar die kan er na een tijdje uit. Ruime wind stevenen we snel op Bonnerup af. Voor de haven staan er aardige golven wat maakt dat John flink moet stoeien om het grootzeil te bergen. In de haven is het al best druk, dat hadden we wel verwacht maar toch vinden we een plekje in de luwte en beschut wel naast een wat roestige kade.

We blijven een dagje in Bonnerup omdat er wederom veel wind en tegen wordt voorspeld. Daarna gaan we verder zuidwaarts

Tuesday, July 18, 2023

Reuring in de haven

We doen het smorgens rustig aan gisteravond is de Ixion naast ons komen liggen en gaat vanmorgen op de plek van de Ermada liggen die oostwaarts is gegaan. Na de lunch wandelschoenen aan en de stad bewonderen. Er staan heel wat oudere gebouwen met bijzondere gevels. Op diverse wanden zijn muurschilderingen gemaakt. De zon is erbij gekomen en in de stad is het broeierig warm. Op een terrasje wat verkoeling zoeken is geen probleem. Hier in de stad zijn er genoeg leuke pleintjes met terrassen.

We lopen nog kriskras door het centrum om terug via de kade te lopen. Hier zit een verouderd buitenwater zwembad maar ook een mooi plein. De boulevard is leuk om overheen te flaneren. Vanaf het waterfront kijk je over een fontein de stad in.

Als we smiddags in de kuip zitten van de Ixion komt iemand vragen of er iemand morgen om 11 uur aan boord en aanwezig is. Ze willen een boot te water laten en de Ixion en de boot voor hen liggen precies boven de rails waarop dit moet plaatsvinden.

De volgende ochtend waait de wind flink door als de reuring op de steiger begint te ontstaan. De boot die te water moet staat klaar. De motor boot en de Ixion varen de haven uit om op de fjord af te wachten tot ze terug kunnen. John helpt met het te water laten en schuiven van andere boten. Alles is hier handwerk en gebeurt met spierkracht. Als alles weer rustig is gaan we maar eens de benen strekken. We wandelen westwaarts. Daar zit een nieuw buitenzwembad waar achter een grote camping zit. Vandaag is het wat minder warm en komt er af en toe een bui naar beneden waar we voor schuilen. Er wordt alleen wat kano basketbal gedaan of het het ook mag heten. Verder is het zwembad redelijk verlaten. De derde haven bekijken we ook nog even. Deze is ruim opgezet maar het verst van de stad af. Savonds gaan we uit eten bij het restaurant op de haven om te voorkomen dat we drijfnat terugkomen uit de stad. Af het toe regent het flink.

Gisteravond besloten toch nog maar een nachtje te blijven. Er is wederom een dag met alleen maar regen voorspeld. Na de koffie gaan we wat proviand in slaan. Als we de limfjord op willen is hier de winkel dichtbij. Gisteren tijdens onze wandeling hebben we een loods met streetfood gezien wat er gezellig uit zag. We gaan daar eten voor de lunch en dan doen we vanavond wat makkelijks. De buien komen weer "gezellig"  naar beneden volgens het weerbericht. Tja we beginnen het wel wat zat te worden. John besteld iets met beef en ik met pulled pork. Het zit tussen een pannekoek. Het is een bijzondere combi maar smaakt ons goed. In de loods is het ook aangenaam warm en niet al te hectisch druk.

Saturday, July 15, 2023

Verwaaid en verregent op de Limfjord

We besluiten om naar Hals te zeilen. Als het goed is aan de wind maar wel bezeild om de Limfjord in te duiken. Er komt veel wind en buien aan. Beetje onstuimig zomerweer. Dan is beschut water wel lekker. We kunnen dan ook nog er voor kiezen om via Thyberon naar Nederland te varen of toch nog via de oostkant van Denemarken.

Op weg naar Hals krijgen we een paar pittige buien waartussen de wind volledig wegvalt. Na een fikse bui met een grote winddraaiing die we te laat aan zagen komen en nog een fikse bui gaan we het laatste uur op de motor verder. De limfjord in en een plekje in Hals zoeken. Er liggen best een aantal hollanders in Hals. We meren af naast een flinke motorboot eind van de middag zou de wind weer aan trekken. Als we een rondje lopen is het groter dan in onze herinnering van 11 jaar geleden. Er is aardig bijgebouwd en er zijn ook meer ligplaatsen maar ook toen was het weer hier niet al te best dus tja wie weet zijn we toen ook niet zover gelopen.

Op naar Aalborg. De wind draait weer volledig tegen en er staat behoorlijke stroming. Een fikse bui en schuilend onder de buiskap op de motor tot aan de brug. We moeten best ff wachten tot de opening van de wegbrug vervolgens nog bijna een half uur voor de spoorbrug. In de eerste haven worden we door de bemanning van de Ermada opgevangen. Daar hebben we gisteren contact mee gehad. Ze hebben een plekje voor ons vrijgehouden. Waarschijnlijk blijven we hier wel een tijdje er komt echt slecht weer aan dit weekend.

Kuipborrel om bij te praten, alweer een jaar geleden dat we elkaar hebben gesproken.

Savonds wagen we ons aan de was. Uiteraard is de wasmachine weer totaal onduidelijk. Geen idee hoe lang deze draait. Dus maar een aantal keren gaan kijken echter pas om half 11 savonds is deze na ruim 2,5 uur klaar. Daarna alles in de droger met dit weer. Morgenochtend halen we dat er wel weer uit.

Wednesday, July 12, 2023

Denemarken wisselvallig weer en feest

Skagen is geen rustige haven. We liggen tegenover een werf waar aan grote schepen worden gewerkt. We worden wakker van de schaft sirene of iets wat erop lijkt. Het regent, wat zijn we blij dat we ons motortocht in het zonnetje hebben gedaan gisteren. We gaan toch in de regen maar eens kijken in Skagen. Een veel grotere plaats dan we ons hadden voorgesteld. Winkeltjes en typisch gele vakwerkgebouwtjes in het centrum. Na een paar dagen ankeren hebben we wel weer wat proviand nodig. Smiddags gaan John en Jan naar het motormuseum ook deze is groter en interessanter dan ze hadden verwacht. Op zo’n regendag een prima bezigheid. S’avonds als het weer droog is lopen we nog een rondje. Morgen gaan we verder naar het zuiden. De wind wordt tegen voorspeld daarom een niet al te grote sprong naar Strandby al kruizend.

We zeilen met niet al te veel wind en golven kruizend naar Strandby. Via een geultje lopen we de haven aan. Het is er niet zo groot maar voldoende lege plekken waar we door achteruit in de box te liggen met de kop in de wind kunnen liggen. Als we goed en wel vastliggen begint het te regenen. Het plaatsje is door diverse mensen die we gesproken hebben als saai bestempeld. Op internet hebben we gezien dat er vanmiddag een soort van rommelmarkt/ braderie zou zijn. Voor ons staan picnicktafels in een rij klaar. We gaan zien wat voor feestje er wordt gebouwd. Het blijft helaas wel af en toe regenen. Er komt een man en een vrouw die soundchecks doen. Dit klinkt al erg gezellig. Het feestje zou hooguit tot 8 uur vanavond duren dus we zijn benieuwd. Er worden allerlei tentjes opgebouwd a la rommelmarkt maar ook kraampjes met eten. Af en toe is het droog maar het blijft regenen. Als de 2 koppige band met Ierse muziek begint gaat het steeds harder regen. De vrouw zingt en speelt gitaar, viool en ukelele. De man speelt keyboard en zingt ook. De mannen staan onder de tent en wij vrouwen zitten met wijn achter de buiskap te schuilen. De bui wordt helaas steeds heviger maar het feestje wordt er niet minder om. Echt een gezellige dag en hoezo is Stranby saai. Niet op de dinsdag in juli en tot half augustus.

De volgende ochtend slapen we uit en gaan rond het middaguur op de motor naar Saeby. 2 uurtjes varen met de buien is dat prima. We vinden een plekje in de marina iets verder van het plaatsje. Helaas blijft het niet droog als we het plaatsje gaan bekijken. Met een Ijsje schuilen voor een fikse bui. Er is een mooi park waarin nog iets met folklore gaande is maar vanwege het weer volledig in het water valt. Ook in dit plaatsje gele vakwerkgebouwen met stokrozen langs de muren. Ziet er erg zonnig uit ondanks het weer.

Monday, July 10, 2023

Soort van op de terugweg

Bij de kuipborrel bespreken we wat hierna. Volgende week komt er weer raar weer aan. Blijven we nog in Noorwegen? Gaan we terug naar Denemarken. Nog 2 dagen met weinig wind lijkt het maar in Nederland worden fikse buien zondagmiddag voorspeld wat gebeurt daarmee? Komt dat onze kant op? Wat gaat de wind en de golven doen want die zijn op Skagerak en Kattegat niet te onderschatten. Wij hebben het eigenlijk niet zo naar de zin in Noorwegen. In de havens voelen we ons niet zo welkom met al dat digitale gedoe wat voor ons ook nog eens niet werkt. En buiten op de plas razen de speedboten van smorgens vroeg tot savonds laat je om de oren. Echt genieten van de natuur is het op dit oosterlijke deel van de Noorse zuidkust niet bij.

Het besluit valt dat we nog achter het anker in deze mooie omgeving eten om dan rond 20:00 uur anker op te gaan en aan de oostkant van Jomfruland te ankeren om morgenvroeg om 4 uur naar Denemarken te varen. Gezien de windvoorspelling is dit waarschijnlijk een motertocht maar dat wordt het maandag ook en dinsdag staat er in de voorspellingen dan weer flink wat wind in het Skagerak. We kiezen voor safe en comfort voor deze oversteek.

Na inderdaad maar een uur kunnen zeilen en verder op een vlak Skagerak op de motor eind van de middag aangekomen in Skagen.

Als we naar de haven dichts bij het plaatsje varen is het er al flink druk. Er vaart net een zeilboot weg daar kunnen wij in ieder geval liggen achter het anker net als in Griekenland achteruit en dan aan de steiger vast. Snel handelen John maakt het anker klaar hij vaart achteruit als ik het anker op zijn aangeven laat zakken. Op de kant worden we door medezeilers opgevangen zodat we niet met de kont op de steiger botsen. John trekt het anker strak en we liggen. Pfff, strakke actie en voor het eerst met onze huidige boot op deze wijze. Jan en Thea komen naast een motorboot te liggen. We eten aan boord van de Ixion, Thea heeft al eten klaar en na zo’n lange dag is dat heel erg welkom. Wat een luxe.

Saturday, July 8, 2023

Achter het anker in Noorwegen

Noren die we in Sandefjord en Stavern hebben ontmoet geven aan dat het bij het eiland Jomfruland erg mooi is. Dit hadden we ook al van een Noor in Frederiksstad gehoord. We besluiten daar heen te zeilen. Mogelijk krijgen we dan toch het echte noorse natuurgevoel. We moeten wel weer tegen de wind in. Een flinke klap naar buiten met best nog flinke golf en erg onrustig. Lijkt wel of de golven 2 richtingen op gaan. Er staat ook wel wat stroming mogelijk dat het daarmee te maken heeft. Als we overstag gaan en anders op de golven komen te zeilen gaat het lekkerder en gaan we ook snel de goede kant op. Bij 2 staken tussen een paar eilandjes door om dan het zeil er af te halen en het laatste stukje tussen de rotsen door naar het haventje van het eiland. Wij zien een hoop geklots en wederom veel speedboten in de haven. Het anker wordt uitgegooid. Het zekere voor het onzeker. Jan en Thea gaan wel aan een steiger liggen. We zoeken ze eind van de dag met de rubberboot op voor een kuipborrel. Het is een prachtig landschap. Jan en Thea hebben het eiland over gefietst en gaan vanavond naar de andere kant waar de uitkijktoren staat. Het eiland is ontstaan door kiezels die zich hier al miljoenen jaren hebben verzameld.

De komende 3 dagen wordt er geen wind voorspeld. Van onze zeilvrienden Nico en Marianne hebben we een havengids van Noorwegen gekregen. Bij de borrel wordt gekeken waar we morgen naar toe gaan. Eerst vinden we een plekje maar daar hangt een kabel over op een hoogte van 20 meter. Dat is met onze mastlengtes niet handig. Nog een ander plekje valt ook af dat lijkt in het hoogseizoen wel erg krap dan gaan we voor nummer 22 in het boek, Langoykilen aan het eiland Langoy.

Navigeren tussen 2 rotsen door dan over de baai naar een smalle ingang. Volgens de kaart 15 meter breed en 3 meter diep. We zien voor ons een zeilboot naar binnen varen. Als we op de AIS kijken is deze 15 meter lang. Wij moeten er dus ook in kunnen. Als we voor het gaatje komen is het echt wel smal en naast het gaatje zie je de rotsen naast de boot onder water liggen. Heel voorzichtig varen we erin. Zonder schade en met voor ons een prachtig plaatje. Er ligt 1 boot in de eerste kom. Daar laten wij ook het anker zakken. Maar niet nog meer avontuur om ook nog verder door te varen. Het gezegde in Zweden en Noorwegen is wel of je hebt een rots geraakt of je gaat er 1 raken maar laten we dat nog maar uitstellen zo’n eind van huis. We roeien met de rubberboot door de diverse anker plekjes. De noren liggen ook met een hekanker en een pin aan de rots voor anker.

Friday, July 7, 2023

Naar Stavern of de Sandefjord

We gaan na zang en koffie met gebak omdat de schipper jarig is onder weg naar het westen. Wind tegen en de vraag is hoeveel golven er nog staan aan lagerwal na 2 dagen met flink wat wind op zee.

In korte broek vertrekken we maar al snel gaat de lange broek aan en de fleece. Op zich zijn de golven niet extreem maar we moeten er pal tegen in. De wind komt niet helemaal uit de verwachte hoek daarom besluiten we om 1 fjord eerder te stoppen. We duiken de Sandefjord in. Op de fok kunnen we zo richting plaatsje zeilen. Daar zien we wel een paar havens maar 1 daarvan is in ieder geval volgens de kaart niet diep genoeg. Zien er ook geen zeilboten liggen. Deze is uberhaupt vrij leeg de ander ligt aan de overzijde van de baai, ver van het plaatsje vandaan. Dan zien we een paar motorbootjes om een pier varen. Volgens de kaart is het daar diep genoeg. We gaan er kijken. Aan een makkelijke steiger maken we eerst maar vast om te verkennen. Er zitten weer overal bordjes voor reservering op en betalen moet weer via VIPS systeem. Daar hebben we geen account voor. Via de website komen we er wel achter dat de box waar wij met 2 boten in zijn gaan liggen niet vooraf gereserveerd kan worden. We blijven mooi liggen. John doet nog een poging om iets van een havenmeester te vinden of een kiosk zoals op het bord vermeld staat om ons te melden maar iedereen kijkt hem aan van ” dan moet je niet bij mij zijn”.  We gaan dan maar gewoon afwachten of er hier wel iemand langskomt. Voor de jarige job eten we bij de pizzatent aan de haven. John krijgt als verrassing een ijsje met sterretjes bij de bestelde cappuccino.

S’avonds komt er inderdaad en jong meisje langs met de vraag of we al betaald hebben? Nee, want dat kunnen we niet via hun systeem. Ze belt haar baas en die verzoekt ons een mail te sturen. Tja dat doen we dan maar. Ik kan nu al zeggen zonder resultaat. Mooi liggen zo maar wel zeer bijzonder.

De volgende ochtend gaan we dan toch naar Stavern. Volgens buienradar kan het zijn dat we een bui krijgen maar het kan ook over land aan ons voorbij gaan. Er wordt niet veel wind voorspeld. We kunnen een stukje zeilen maar als de wind volledig wegvalt toch maar op de moter verder. We krijgen vlak voor dat we de fjord in varen een fikse stortbui over ons heen. Omdat er geen wind in zit valt de regen met bakken loodrecht naar beneden. Eigenlijk zien we niet zoveel van het landschap waar we varen. Op de kaart varen we richting haven en wachten al dobberend af tot de regen een stuk is verminderd. De haven ligt goed vol. Uiteindelijk prikt John de boot ergens achterin wel weer vlak voor een paar speedboten. Mmm, is dat wel een goed idee. Maar ja waar dan? Of voor anker? Maar met dit weer is dat ook niet zo fijn. We gaan het zien. Van onze buurman horen we dat er een festival is waar alle jongeren in de haven op af zijn gekomen. In onze veronderstelling zou dit bij Larvik zijn maar blijkbaar is dit hier ergens in de buurt. Zodra de zon er weer bij komt de tenten van de moterboten open gaan wordt de muziek weer keihard gezet. Het zijn met name 2 motor boten vlak achter ons die het voor de hele haven een beetje vergallen. De noren naast deze 2 boten spreken de jongens en meiden erop aan vooral s’avonds zich in te houden. Zij hebben immers kleine kinderen aan boord. De 2 boten achter ons willen wel om 8 uur morgen weg.Het dorpjes is wel aardig en bij voormalige kazerne zijn diverse galeries open. We bezoeken ook nog een monument voor de gevallen soldaten in de 1e en 2e wereldoorlog. Het immense gebouw is in 1926 reeds gebouwd met veel grote betonnen monumenten in de wand.

S’avonds komt er ook nog een boot als 4e naast ons liggen. Wat een gedoe, hebben wij weer.

Als de boten om 8 uur er tussen uit willen verkassen wij naar de ankerbaai om wakker te worden en eerst op ons gemak te ontbijten. Hadden we dit maar gisteravond gedaan.

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...