Monday, August 14, 2023

Terug naar Nederland in 2 etappes

Gaan we vanmiddag of vannacht. De weerberichten laten zien dat we in de middag ook kunnen vertrekken. Uit bereking zou het dan zo zijn dat we in ieder geval met licht " stortemelk" bij Vlieland aanlopen. Verwachting is dat we er minimaal 24 uur over doen maar misschien wel langer omdat er in begin avond weinig wind wordt voorspeld.

Nasi maken en wat brood smeren zodat we als het weer toch wat ruwer is dan verwacht er niet gekookt hoeft te worden alleen wat opgewarmd. 
De Elbe kunnen we heerlijk zeilen. Dit stemt ons weer wat positiever. Geen aan de windse koers gewoon lekker met de stroom en wind mee de goede kant op. Als we de Elbe af zijn en richting Weser en Jade gaan valt de wind weg. De motor dan toch maar erbij en uiteindelijk voorbij de Weser halen we het grootzeil ook weg. Die werkt alleen maar tegen. De wind is eerder weg dan voorspeld. Af en toe valt er een bui zodat het zeilpak aan moet waarna de zon weer terugkomt maar geen wind. Het begint wat de schemeren en dan krijgen we een oproep van een Nederlander met motorpech. We zoeken op de kaartplotter uit waar hij zit. Samen met nog een andere boot die een stuk kleiner is varen we ernaar toe. Er is totaal geen wind en de boot dreigt met de stroming richting ondiep water te drijven. We overleggen en besluiten dan toch dat wij de boot gaan slepen totdat de reddingsdienst er is. We konden in Cuxhaven niet tanken en met een sleep verbruiken we meer. Daarnaast willen wij niet in het donker Norderney aanlopen met onze diepgang van 2.10 meter. De schipper heeft ook al contact gehad met de reddingsdienst van Bremen. Er is toegezegd dat ze er aan komen. Eerst vanuit Norderney maar dan komen ze vanuit Langeroog wat ervoor zorgt dat we ze na een goed uur slepen overdragen. We wisselen nog even contact gegevens uit. Al met al heeft deze actie ons 2 uur bezig gehouden. We zijn blij dat we ze veilig hebben over kunnen dragen. Zonder wind en met stroming is het toch best spannend als je motor het niet meer doet. 
We vervolgen onze weg in het donker het is ongeveer half 11 inmiddels. Boven Juist komt er weer wind en hijssen we het grootzeil. De wind is helaas vanuit het westen. Boven Borkum bekijken we tij en de tijd die we nog nodig hebben om bij Vlieland te komen. John geeft aan dat het 10 uur aan de wind naar Vlieland is en we nu stroom mee naar binnen hebben om met licht Borkum binnen te lopen. We besluiten het laatste te doen en Borkum binnen te lopen. Dan zien we weer wanneer we verder kunnen. Het weer lijkt zich komende week te verbeteren dus zou het geen probleem moeten zijn om verder te gaan. We hopen ook dat het in Borkum verbetert is qua ligplaats in de diepe haven. De "ijzerenpalen" of wel nieuwe  haven is voor ons geen optie omdat deze bij laagwater droogvalt volgens de kaart. Dat is met onze diepgang geen aanbeveling om zo diep in de blubber te zakken.

Helaas als we de haven binnen varen is er niet veel gewijzigd. We maken vast aan een poton waar de planken zijn gebroken en de spijkers uitsteken. We proberen de boot zo vast te maken dat de stootkussens en ballen op de hele planken rusten. Nu hopen dat de Pilots en werkboten voor het windmolenpark rustig uit en in varen. Als we vastliggen gaan we maar even bijslapen en is half 7 in de ochtend en we zijn behoorlijk moe en koud geworden van de westenwind die toch af en toe aan trok tot 5 bft.

No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...