Tuesday, August 1, 2023

De fjorden aan de Kleine Belt

In de middag staan er buien op de voorspellingen. De dag begint broeierig warm met weinig wind. We gaan de Koldingfjord in en eens in de stad Kolding kijken. We kunnen zeilend naar de smalle geul. De fjord is mooi groen en we zien diverse mogelijkheden voor ankeren. Helaas is het daar nu niet echt weer voor.

In Kolding kan je in de zuidhaven of noordhaven gaan liggen. Zo op een afstand lijkt de zuidhaven aantrekkelijker en groener. Beide havens zitten even ver van het centrum af. Wel staat er een tent op de kant. Tja, we zijn inmiddels wel wat gewend. De boxen zijn weer wat smal en ook de diepte is wat beperkt. Toch weten we een passende box te vinden. Volgens een vertrekkende Deen is er een streetfoodfestival met muziek vanaf de middag. We gaan het zien.

In de middag begint er al flink wat mensen richting het festivalterrein te gaan. Wij besluiten de stad maar eens te gaan bekijken. Het is een kleine stad met wat vakwerkhuisjes die als highlights beschreven staan. Ook is er een oud Raadhuis en een slot met een vijver en tuin. De terugweg is even zoeken maar we vinden uiteindelijk een pad langs het water wat ons weer snel in de haven terugbrengt. Er is een bandje aan het spelen. We gaan eens kijken op het festival. Toegang is gratis en er staan wat standjes waar je eten en drankjes kan kopen. Ach de band is niet veel maar op de boot prima aan te horen tot half 9 s’avonds. Dan komen er 3 DJ’s die we net boven het podium kunnen zien. John geeft ze de bijnaam muppets. Je ziet alleen hun hoofd knikkebollen. Bekende nummers hebben ze een flinke beatbass gegeven en zetten dit dan ook zo hard mogelijk. De glazen aan boord rammelen in de kast. We vernemen dat het om 12 uur stopt. Pfff, waarom moet het altijd zo hard vragen we ons af.

We hebben toch nog wat van de nachtrust kunnen genieten als we smorgens om 9 uur weer losgooien. Er zijn wederom buien voorspeld maar nu ook met wind en onweer erbij, In de middag.
We motoren de fjord uit en kunnen zeilen onder Middelfart door zuidelijk richting de Haderslevfjord. Het wordt weer een kruisrak met lange slagen dat dan weer wel. Als we voor de ondiepte waar we de fjord binnen kunnen gaan toch wel een heel dreigende lucht zien halen we de zeilen eraf en gaan op de motor verder. Mooi op tijd want de bui geeft af en toe vlagen van 30 knopen en fikse regen valt erbij. We schuilen onder de buiskap en missen daardoor een deel van de omgeving. Meanderend gaat de fjord, het is meer een rivier naar de plaats Haderslev. Daar zijn aan beide zijde boxen. We zoeken er weer 1 waar we tussen de palen passen. De diepte meter geeft 0 onder de kiel aan. Op de kaart en in de haven-app staat dat het hier 3 meter diep zou moeten zijn dan zouden we nog bijna een meter onder de kiel moeten hebben. John kijkt met de pikhaak hoe en wat. Het is losse blubber dus we wagen het erop dat we misschien wel wat in de modder zakken maar dat is dan maar zo.
Zodra het droog is en de zon er weer een beetje bij komt gaan we de stad bekijken. We vinden een toeristenburo waar we een kaartje met een wandelroute. Deze voert ons door leuke straatjes met vakwerkhuisjes en stokrozen ervoor in allerlei pasteltinten. Deze plaats vinden we leuker dan Kolding.

Haderslev is de plek waar de X-jachten vandaan komen. De volgende ochtend gaan John en Jan voor ons vertrek even kijken. Het is vakantie dus alleen de showroom is open. Beide hebben een Flinke catalogus met de nieuwste modellen meegekregen.

De zon is er weer een beetje bij en we gaan op de fok de fjord weer uit. Buiten staat er genoeg wind en er dreigen ook nog steeds buien dus op de fok naar Assens. Om Aro heen en dan naar het oosten. Dit is prima zeilen zo en een keer niet kruizen tegen de wind in. In Assens is het ineens best druk, ook met Nederlanders. Het is weer ff een paar keer proberen voor we een box vinden waar we tussen de palen passen. We steken dan wel een stukje uit maar dat moet dan maar. Wat een rare afmetingen toch.

Assens hebben we al een keer in 2012 bezocht maar we herinneren ons het niet echt. De stad is rustig en ook weer allerlei vakwerkhuizen. We vinden ook een deel waar ze oude aan het renoveren zijn en er appartementen in maken. Dit zorgt voor het behoud van de sfeer in deze stad. Op het havenhoofd staat het standbeeld van Peter Willemoes een Deense Zeeheld. We zien wel een verschil met foto’s uit 2012, de mast bij het beeld ontbreekt. Langs de kade ligt ook nog een driemaster.