Saturday, August 19, 2023

Terug in de vaste ligplaats

Rond een uur of half 10 worden we wakker van mensen die over het dek lopen. Er komen 2 boten tegen ons aan liggen. Niet heel handig met die kapotte planken waar we tegenaan liggen. John neemt toch maar even polshoogte wat er gebeurt. Als ze vastliggen proberen we nog even te slapen. Bij het ontbijt blijkt de buitenste boot leeg te zijn en de bemanning het eiland op gegaan te zijn. Wat als wij nu weg zouden willen?? Tja, de directe buren vragen nog wel even of het goed is als zij ook gaan wandelen. We geven maar ok, die buitenste boot daar weten we ook niet van wat zij doen.We hebben nog wel iets moeten verleggen omdat er een motorboot komt die achter ons moet komen te liggen. Aan boord blijkt de bemanning niet echt te weten wat ze moet doen en hoe het allemaal moet met de lijntjes. We houden strak in de gaten dat ze niet met de boeg onze achterstag raken. Wat een rare mensen varen er tegenwoordig toch op het water met soms te veel geld en dan maar een boot maatje groter hadden ze niet maar ze kunnen er eigenlijk niet mee om gaan. Gelukkig gaat dit meestal goed door alle handjes op de kant. Die mazzel hebben ze dan ook nog.

We halen de fietsen maar tevoorschijn en houden de "fingers crossed"  dat alles goed gaat. Het is mooi weer en vandaag zou de wind er uit blijven. Borkum als eiland blijft leuk. Het is echte duitse kneuterigheid en je krijgt er wel het echte vakantiegevoel. Er rijdt nog steeds een soort van trammetje van de haven naar het plaatsje en je kan met de bus. Wij maken er een heerlijke fietstocht van eerst rechtstreeks voor een ijsje en nog even langs het strand om dan via het bos terug te fietsen. Een hele mooie zomerdag.
De wind trekt savonds flink aan en uit de verkeerde richting zodat we aan lagerwal komen te liggen. We sturen een aantal boten weg die als 4e aan willen liggen. De stootwillen worden flink platgedrukt en we zien het al voor ons dat we schade oplopen aan deze foute steigers. Voor morgen besluiten we om naar Delfzijl te varen omdat het nog westenwind is en misschien overmorgen op zijn vroegst weer draait zodat we onze weg naar Vlieland kunnen vervolgen.

Met de stroom en de wind half zeilen we de Eems op. De zon is er bij dus prima tocht. In de buitenhaven van Delfzijl is plek genoeg en liggen we in een prima box zonder risico op schade. We trakteren ons zelf op een patatje en slenteren door de diverse winkelstraatjes en langs het strand. De Boulevard is opgeknapt. Eigenlijk een prima plek om het goede weer af te wachten.

De volgende morgen zien we dat het eigenlijk wel slim is om smiddags al te vertrekken. Macaroni koken en broodjes gehaald om dan rond het middaguur richting Vlieland te gaan. De Eems motoren we grotendeels af en bij Borkum kunnen we zeilen. Nog wel even de motor bij  het zeegat uit wat wat onrustig is door golven van de wind waarschijnlijk van vannacht/ gisteren.... Daarna kunnen we vallen en ruime wind gaan zeilen. De golven blijven wat onrustig maar verder gaat het zeilen vrij relaxed. Als de avond valt kijkt John nog even rond aan dek of alles goed erbij staat.

Boven Ameland moeten we nog even een beetje onze koers verleggen om ruim om een " klein gaslek" te varen. Dit wordt verzocht via de navtex en marifoon berichten. Dat doen we dan maar. We ontsteken het gas aan boord ook maar even niet voor een hete kop thee. John berekent hoe ver het nog tot de stortemelk, aanloop vlieland is. Er is meer wind dan voorspeld, we gaan dan ook veel te snel op ons waypoint af. Als we bij Terschelling komen halen we het voorzeil weg om wat snelheid er uit te halen maar dat blijkt tegen te vallen. We zullen dus met donker bij de aanloop zijn en ook stroom tegen krijgen. Af en toe trekt de wind aan tot ruim 5 Bft. De wind draait ook meer zodat we voor de wind komen te varen. We gaan daarom maar af kruizen mogelijk zorgt dat er ook voor dat we wat minder stroom tegen gaan komen. Het is goed donker als we bij de kardinaal zijn om richting Vlieland te sturen. Alle lampjes rood en groen knipperen door elkaar. John stuurt op de kaartplotter over ondieper water. Dit is een meer aan de windse koers dus de motor bij. Hier willen we niet kruizen en zo kunnen we de boot beter de juiste kant op sturen. We besluiten om niet naar Vlieland te gaan maar door te varen naar Harlingen. Af en toe moeten we aan de wind en dan is de koers weer wat ruimer. Bij Harlingen zijn we om 7 uur. Het is inmiddels licht maar op de boontjes krijgen we de stroom weer flink tegen. We halen de zeilen weg en gaan op de motor naar Kornwerd. Als voordeel is het dat we er met 1 zeilboot en een visser de sluis in gaan zonder wachttijd. Dat is lang geleden dat we dat hebben meegemaakt. Als we de sluis uit zijn gaan we voor anker achter de strekdam. Heerlijk, geen plek zoeken gewoon op het water op eigen kiel ff bijslapen . We hebben er 17 uur over gedaan van Delfzijl naar het Ijsselmeer.

Smiddags zijn de kiters zich flink aan het uitleven met de noordoosten wind die er staat. We blijven nog een nachtje achter het anker om morgen naar onze eigen ligplaats te zeilen.