Monday, July 10, 2023

Soort van op de terugweg

 

Bij de kuipborrel bespreken we wat hierna. Volgende week komt er weer raar weer aan. Blijven we nog in Noorwegen? Gaan we terug naar Denemarken. Nog 2 dagen met weinig wind lijkt het maar in Nederland worden fikse buien zondagmiddag voorspeld wat gebeurt daarmee? Komt dat onze kant op? Wat gaat de wind en de golven doen want die zijn op Skagerak en Kattegat niet te onderschatten. Wij hebben het eigenlijk niet zo naar de zin in Noorwegen. In de havens voelen we ons niet zo welkom met al dat digitale gedoe wat voor ons ook nog eens niet werkt. En buiten op de plas razen de speedboten van smorgens vroeg tot savonds laat je om de oren. Echt genieten van de natuur is het op dit oosterlijke deel van de Noorse zuidkust niet bij.



Het besluit valt dat we nog achter het anker in deze mooie omgeving eten om dan rond 20:00 uur anker op te gaan en aan de oostkant van Jomfruland te ankeren om morgenvroeg om 4 uur naar Denemarken te varen. Gezien de windvoorspelling is dit waarschijnlijk een motertocht maar dat wordt het maandag ook en dinsdag staat er in de voorspellingen dan weer flink wat wind in het Skagerak. We kiezen voor safe en comfort voor deze oversteek.

 


Na inderdaad maar een uur kunnen zeilen en verder op een vlak Skagerak op de motor eind van de middag aangekomen in Skagen. 




Als we naar de haven dichts bij het plaatsje varen is het er al flink druk. Er vaart net een zeilboot weg daar kunnen wij in ieder geval liggen achter het anker net als in Griekenland achteruit en dan aan de steiger vast. Snel handelen John maakt het anker klaar hij vaart achteruit als ik het anker op zijn aangeven laat zakken. Op de kant worden we door medezeilers opgevangen zodat we niet met de kont op de steiger botsen. John trekt het anker strak en we liggen. Pfff, strakke actie en voor het eerst met onze huidige boot op deze wijze. Jan en Thea komen naast een motorboot te liggen. We eten aan boord van de Ixion, Thea heeft al eten klaar en na zo’n lange dag is dat heel erg welkom. Wat een luxe.

No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...