Wednesday, July 12, 2023

Denemarken wisselvallig weer en feest

Skagen is geen rustige haven. We liggen tegenover een werf waar aan grote schepen worden gewerkt. We worden wakker van de schaft sirene of iets wat erop lijkt. Het regent, wat zijn we blij dat we ons motortocht in het zonnetje hebben gedaan gisteren. We gaan toch in de regen maar eens kijken in Skagen. Een veel grotere plaats dan we ons hadden voorgesteld. Winkeltjes en typisch gele vakwerkgebouwtjes in het centrum. Na een paar dagen ankeren hebben we wel weer wat proviand nodig. Smiddags gaan John en Jan naar het motormuseum ook deze is groter en interessanter dan ze hadden verwacht. Op zo’n regendag een prima bezigheid. S’avonds als het weer droog is lopen we nog een rondje. Morgen gaan we verder naar het zuiden. De wind wordt tegen voorspeld daarom een niet al te grote sprong naar Strandby al kruizend.

We zeilen met niet al te veel wind en golven kruizend naar Strandby. Via een geultje lopen we de haven aan. Het is er niet zo groot maar voldoende lege plekken waar we door achteruit in de box te liggen met de kop in de wind kunnen liggen. Als we goed en wel vastliggen begint het te regenen. Het plaatsje is door diverse mensen die we gesproken hebben als saai bestempeld. Op internet hebben we gezien dat er vanmiddag een soort van rommelmarkt/ braderie zou zijn. Voor ons staan picnicktafels in een rij klaar. We gaan zien wat voor feestje er wordt gebouwd. Het blijft helaas wel af en toe regenen. Er komt een man en een vrouw die soundchecks doen. Dit klinkt al erg gezellig. Het feestje zou hooguit tot 8 uur vanavond duren dus we zijn benieuwd. Er worden allerlei tentjes opgebouwd a la rommelmarkt maar ook kraampjes met eten. Af en toe is het droog maar het blijft regenen. Als de 2 koppige band met Ierse muziek begint gaat het steeds harder regen. De vrouw zingt en speelt gitaar, viool en ukelele. De man speelt keyboard en zingt ook. De mannen staan onder de tent en wij vrouwen zitten met wijn achter de buiskap te schuilen. De bui wordt helaas steeds heviger maar het feestje wordt er niet minder om. Echt een gezellige dag en hoezo is Stranby saai. Niet op de dinsdag in juli en tot half augustus.

De volgende ochtend slapen we uit en gaan rond het middaguur op de motor naar Saeby. 2 uurtjes varen met de buien is dat prima. We vinden een plekje in de marina iets verder van het plaatsje. Helaas blijft het niet droog als we het plaatsje gaan bekijken. Met een Ijsje schuilen voor een fikse bui. Er is een mooi park waarin nog iets met folklore gaande is maar vanwege het weer volledig in het water valt. Ook in dit plaatsje gele vakwerkgebouwen met stokrozen langs de muren. Ziet er erg zonnig uit ondanks het weer.