Wednesday, July 3, 2024

Zuidelijker naar Ierland

Gisteravond stond er voor vandaag 6 bft west tot zuidwest op het weerbericht, uhh, maar vanmorgen was het gelukkig max 5 en meer westelijk dan zuidwest, wat er eind van de dag op staat. We gaan dus toch onderweg vandaag.

Eerst nog even langs de chandler voor kaarten en olie. De kaarten blijken bij een speciaalshop iets verderop verkocht te worden. Als we daar aan komen is het een soort Harry Amsterdam. Kaarten van de hele wereld en pilots zoveel je zou willen. Wij houden het nu bij de 2 kaarten. Vanaf de Scilly’s hebben we zowel de pilots als de papieren kaarten bij ons.

Het regent flink dus we komen redelijk nat terug op de boot. Eerst maar even opdrogen en een kop koffie. Rond het middaguur gaat het tij pas mee staan.

De wind is nog noordwest als we vertrekken dus ruime koers onder het eiland Copeland door. Er loopt een geul die we netjes volgen. Na het eiland neemt de wind wat af. We zetten de genaker en houden alles klaar zodat bij toename van de wind hij er ook zo weer af is. Inderdaad duurt dat niet lang dat de wind boven de 15 knopen komt en het log ruim 8 knopen aangeeft. Het houdt je wel bezig. De koers wordt ook meer voor de wind. We kruizen deze af en moeten dan bij South Rock uitwijken voor een visser die wel heel stellig zijn eigen koers houdt. Een beheersde gijp en dan kunnen we koersen op Ardglass aan, ons doel voor vandaag. De wind draait meer en de koers wordt nu wel echt voor de wind. We rollen het voorzeil weg zodat we niet hoeven te gijpen en de koers kunnen behouden. Dan flappert het grootzeil wel heel bijzonder. We zien dat er 2 leuvers en een mastkar los is uit het mastspoor. Mmm, dan maar een rif in het grootzeil, dan gaan we nog hard genoeg, nog 8 mijl. Bij de ingang van Ardglass aftuigen en we kijken nog eens goed hoe we naar binnen moeten. De geul staat niet heel duidelijk op de kaart en de plotter, de Reeds erbij, Daar staat het duidelijker op maar de boeien en kardinaal die we zien staan daar ook niet in als route. We volgen toch maar netjes de boeien en dan oeps, zijn we ineens bij de pontoons. John schiet gelijk de eerste box in voor ons uit. Ik ben alleen nog niet klaar met alle lijnen en fenders en de wind staat flink dwars op de box. Gelukkig worden we opgevangen door andere passanten en is er geen schade. Het is wel een hele kleine plek met weinig manoeuvreerruimte bij dwarswind en veel rotsen rondom de pontoons. Maar we zijn veilig binnen. Achter ons zat nog een grote Jeanneau. Die vangen we bij binnenkomst op. In de kuip een drankje en het grootzeil repareren. De 2 leuvers zijn gewoon finaal afgebroken en de pin is uit de mastkar losgekomen. We hebben gelukkig reservemateriaal bij ons dus de reparatie is zo gedaan.



Van 9 jaar terug weten we dat we hier bij een Chinees hebben gegeten wat toen verrassend lekker was. We kijken of die er nog zit en of er plek is. Er is zat plek, net als in Nederland is het meer een afhaal bezigheid door de weeks maar je kan er ook prima zitten om te eten. Heerlijk gegeten met een ijsje toe. Ardglass heeft niet veel ( of je moet een golf-er zijn) maar wel een goede chinees.




 

 

 

No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...