Gisteravond stond er voor vandaag 6 bft west tot zuidwest op het weerbericht, uhh, maar vanmorgen was het gelukkig max 5 en meer westelijk dan zuidwest, wat er eind van de dag op staat. We gaan dus toch onderweg vandaag.
Eerst nog even langs de chandler voor kaarten
en olie. De kaarten blijken bij een speciaalshop iets verderop verkocht te
worden. Als we daar aan komen is het een soort Harry Amsterdam. Kaarten van de
hele wereld en pilots zoveel je zou willen. Wij houden het nu bij de 2 kaarten.
Vanaf de Scilly’s hebben we zowel de pilots als de papieren kaarten bij ons.
Het regent flink dus we komen redelijk nat
terug op de boot. Eerst maar even opdrogen en een kop koffie. Rond het middaguur
gaat het tij pas mee staan.
De wind is nog noordwest als we vertrekken dus
ruime koers onder het eiland Copeland door. Er loopt een geul die we netjes
volgen. Na het eiland neemt de wind wat af. We zetten de genaker en houden
alles klaar zodat bij toename van de wind hij er ook zo weer af is. Inderdaad
duurt dat niet lang dat de wind boven de 15 knopen komt en het log ruim 8
knopen aangeeft. Het houdt je wel bezig. De koers wordt ook meer voor de wind.
We kruizen deze af en moeten dan bij South Rock uitwijken voor een visser die
wel heel stellig zijn eigen koers houdt. Een beheersde gijp en dan kunnen we
koersen op Ardglass aan, ons doel voor vandaag. De wind draait meer en de koers
wordt nu wel echt voor de wind. We rollen het voorzeil weg zodat we niet hoeven
te gijpen en de koers kunnen behouden. Dan flappert het grootzeil wel heel
bijzonder. We zien dat er 2 leuvers en een mastkar los is uit het mastspoor.
Mmm, dan maar een rif in het grootzeil, dan gaan we nog hard genoeg, nog 8
mijl. Bij de ingang van Ardglass aftuigen en we kijken nog eens goed hoe we
naar binnen moeten. De geul staat niet heel duidelijk op de kaart en de
plotter, de Reeds erbij, Daar staat het duidelijker op maar de boeien en
kardinaal die we zien staan daar ook niet in als route. We volgen toch maar
netjes de boeien en dan oeps, zijn we ineens bij de pontoons. John schiet
gelijk de eerste box in voor ons uit. Ik ben alleen nog niet klaar met alle
lijnen en fenders en de wind staat flink dwars op de box. Gelukkig worden we
opgevangen door andere passanten en is er geen schade. Het is wel een hele
kleine plek met weinig manoeuvreerruimte bij dwarswind en veel rotsen rondom de
pontoons. Maar we zijn veilig binnen. Achter ons zat nog een grote Jeanneau.
Die vangen we bij binnenkomst op. In de kuip een drankje en het grootzeil
repareren. De 2 leuvers zijn gewoon finaal afgebroken en de pin is uit de
mastkar losgekomen. We hebben gelukkig reservemateriaal bij ons dus de
reparatie is zo gedaan.
Van 9 jaar terug weten we dat we hier bij een
Chinees hebben gegeten wat toen verrassend lekker was. We kijken of die er nog
zit en of er plek is. Er is zat plek, net als in Nederland is het meer een
afhaal bezigheid door de weeks maar je kan er ook prima zitten om te eten.
Heerlijk gegeten met een ijsje toe. Ardglass heeft niet veel ( of je moet een golf-er
zijn) maar wel een goede chinees.
No comments:
Post a Comment