Sunday, July 7, 2024

Wind, wind en tja dat dan wel weer, de zon schijnt

Al vroeg is de jeugd met bootjes en paddleboard’s in de weer. Leuk gezicht de nieuwe lichting watersporters.  

We lopen het cliffpath vanuit de haven een flinke klim omhoog. Mooie uitzichten over de Dublin bay. Uit de wind in de zon is het zelfs warm en kan de jas uit. Bij de haven stond het aantal kilometers niet bij de route die we hebben uitgekozen. Bij de splitsing met andere routes zien we dat deze 7 km is. Prima, we lopen hem volledig rond.




Terug in de haven neemt de wind flink toe en draait ongunstig zodat we lagerwal tegen de steiger aan gedrukt liggen. John gaat vragen of we een ligplaats kunnen opschuiven zodat we hogerwal aan de steiger liggen. Nou dat kan niet hoor!! Deze is al vergeven, er komt nog een boot voor. Is er dan een andere plek? Tja dat weet de zittende havenmeester niet, of we over 10 minuten maar terugkomen. Kijkend naar het weerbericht komt er wind aan met vlagen van 35 knopen. Met deze prijzen in de haven en zo’n starre havenmeester zakt de stemming wel aan boord. Vanmorgen was de douche ook nog steenkoud. We kunnen helaas geen goede recensie schrijven over de marina van Howth. De wind neemt ook steeds verder toe. Teruglopend naar de havenmeester, ja we mogen verkassen, echter liggen we al zo aan lagerwal en is er zeer weinig manoeuvreerruimte, Er zit een betonnen kade direct achter de boot, om de boot te verleggen. We hopen op wat afname zodat we de boot veilig kunnen verleggen. Dit lukt niet. We zetten nog een extra lijn op de hoge kant. Houden marine traffic in de gaten of er een boot aan komt die we kunnen opvangen maar er komt niks. Ik heb inmiddels voor 2 nachten afgerekend en ons pasje ingeleverd. We hopen dat de voorspelling met 30 knopen niet klopt en we vroeg weer onderweg kunnen en deze haven kunnen verlaten. Je ligt hier niet goed met de verkeerde wind. We gaan maar kooien als we nogmaals kijken zien we niemand meer op het water en we verwachten niet dat een boot langer dan 12 meter geen AIS heeft. Kan uiteraard maar met deze wind verwachten we niet dat er nog iemand binnen komt lopen.

Na een onrustige nacht, de wind is blijven doorstaan blijkt de voorspelling nog steeds te staan met 30 knopen waarvan we er een deel tegen in zouden moeten. Het blaast flink door het want. Ik ga maar melden dat we toch nog een dag blijven. Het is kiezen tussen 2 kwaden en dan is tegen de steiger aan liggen nog de beste van de 2. Nog steeds geen boot in aantocht die naast ons de plek komt innemen.

Douchen, nu zijn de douches gelukkig wel warm en een luie ochtend met koffie en in onze boeken lezen. Als de temperatuur wat stijgt, de zon schijnt tenminste, gaan we nog een stuk wandelen. De Jas flink over de oren want de wind is koud. Er zitten allemaal vis tentjes aan de andere kant van de haven. We lopen nog een stuk de heuvel op en na wat broodjes gekocht te hebben terug naar de boot. In de middag trakteren we ons zelf op een Italiaans ijsje, yep ook die hebben ze in Ierland. Uit de wind achter de pier in de zon genieten. Nog even flink uit waaien op de pier. Terug op de boot kunnen we toch nog een drankje in de kuip doen al is het met onze dikke fleece aan. De zon doet zijn best om het aangenaam te maken. Inmiddels is het laagwater en liggen we wat lager achter de muur. Eten doen we binnen, daarvoor staat er nog teveel wind. En dan ineens gaat de wind liggen en schijnt de zon nog steeds. Een kop koffie in de kuip voor de schuil gaat achter dikker wordende bewolking. Morgen zien wat het wordt want we zien dat de wind rond het middaguur pal tegen gaat staan. We gaan in ieder geval in de ochtend weg. Zien wat de voorspellingen dan zijn anders gaan we alleen naar de overkant van de baai, zijn we in ieder geval weer ergens anders en zaterdag gaat het weer waaien. Dan willen we niet nog op deze plek liggen.


No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...