Tuesday, July 9, 2024

Het weer houdt zich aan het weerbericht

 Ik reken af. Jammer dat een marina met veel activiteit en zeker ook de jeugd goed kennis laat maken met de watersport zo’n afknapper is. Het plaatsje Howth zelf is leuk en je kan er heerlijke wandelroutes volgen. Dus bij rustig weer of wind uit een andere hoek dan noordwest tot west zeker een aanrader.

We gaan iets eerder weg dan hopen we de wind tegen voor te zijn. In de Dublin baai beginnen we met zeilen maar dan al snel wordt het motorzeilen. Bij Greystone kan de motor uit en zeilen we richting Wicklow point. Een zeehond kijkt ons lange tijd nieuwsgierig aan naast de boot. 

Voorbij Wicklow point is John even binnen en ben ik afgeleid door een DSC alert op de marifoon als de wind ineens 180 graden draait en we door de stroom worden weggezet, het grootzeil aan de andere zijde gaat staan en het voorzeil bak staat. John komt snel naar buiten en samen sturen we de boot en de zeilen de goede kant op. Ja hoor vandaag klopt het weer met het weerbericht. We krijgen de wind pal tegen dus nog even een kruisrakje richting Arklow de laatste 10 mijl. De wind trekt ook nog aan tot boven de 20 knopen. We zijn er wel heel snel met de stroom ook nog eens flink mee. 

We halen de zeilen voor de ingang van de rivier Avoca, waaraan Arklow ligt, naar beneden. Het is laagwater dus wel even goed door de smalle diepte naar binnen. We proberen een havenmeester te bereiken waar we kunnen liggen. Geen reactie. Op de kade staat iemand die zegt dat we moeten proberen of we aan het pontoon passen. Er is nog 1 plek vrij. John stuurt de boot behendig tussen de 2 boten in naar de steiger. Ons lijntje wordt aangepakt en de vriendelijke havenmeester heet ons welkom, vraagt of we een goede zeiltocht hebben gehad. Legt ons uit waar het sanitair is en waar de winkels zijn. De Aldi en een groot winkelcentrum met daarin ook nog een supermarkt zit 500 meter verderop. Wat een verademing om zo verwelkomt te worden. 

We willen hier 2 nachten blijven om dan te beslissen of we zuiderlijker gaan of naar de overzijde, naar de engelse kust. Er komen 2 nederlanders die verderop liggen langs en we maken een praatje. Zij komen vanuit het zuiden. Hebben ook al veel gezeild en we staan al even te praten zodat ik ze uit nodig voor een drankje. Ze willen nog even een uurtje fietsen en accepteren de uitnodiging. De schipper is jarig dus ik snel gauw naar de winkel voor een gebakje en ook nog wat lekkers bij de borrel. We ruimen de boot op en daarna in de kuip eerst een kop thee met gebak maar dan moeten we toch naar binnen vluchten om nog een borrel te nemen. Heerlijk sterke verhalen en belevenissen uitgewisseld.



Rond 19:00 uur gaan we nog op zoek naar een restaurant. John heeft wel zin een goede hamburger. Er zit vlak bij een soort americaanse hamburgertent met kleine jukeboxen op elke tafel waar je voor 20c je liedje kan aanvragen. Er zitten helaas geen nummers bij waar we 20c voor over hebben. De hamburger met patatjes smaakt heerlijk.



Na het weerbericht te hebben bestudeerd besluiten we toch maar naar de overkant te gaan, naar Milford haven. Het is te onbestendig om een nacht door te halen en direct om Lands end te gaan deze week. Daarom willen we nu proviand in slaan en diesel tanken. Morgen staat er in de voorspellingen niet heel veel wind dus zal het een stuk moteren worden. Ook omdat we 6 uur stroom mee hebben maar ook 6 uur stroom tegen en als er dan ook nog weinig wind is duurt de oversteek wel erg lang.

Nog een beetje handwas die de zon en wind snel doet drogen. Arklow is niet een heel fotogeniek plaatsje. Er is veel vervallen industrie. Ze zijn wel bezig om de kade van de rivier te renoveren. Het Duck Pont park is wat verwilderd. Een groot deel van de vijver is volgegroeid met riet. Als we over de dijk lopen zijn een paar J’s uit de marina aan het zeilen. We lopen ook nog even door het centrum, wat uit 1 lange straat bestaat.

Om morgen het laatste stuk stroom mee te hebben moeten we vroeg weg. De wekker wordt om 5 uur gezet. De middag en avond doen we dan ook een beetje relaxen om klaar te zijn voor de overtocht van 80 mijl morgen.

 

 

No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...