Tuesday, July 30, 2024

Dan is het ineens een uur later

We verlaten na Diesel getankt te hebben Eastbourne. De sluis gaat mooi vlot. Wel even voorzichtig in de geul want het is laag water. Als we wat uit de kust zijn zetten we de genaker weer. Deze is mooi vaak gebruikt deze reis. We varen achter de Accelerate aan. Deze heeft de gang er goed in. Wij halen voor Duncheness de genaker weg. De wind trekt aan en ook de golven bouwen verder op en hierna moeten we ook meer voor de wind gaan varen. Hier hebben we ook al een keer de genaker te laat weg gehaald wat flink wat gedoe gaf om hem te strijken. 



Nu dus mooi op tijd en we gaan nog steeds met flinke gang de goede kant op. We zien geen dolfijnen, helaas. Afkruizend varen we op Dover aan. We tuigen voor de ingang af in de luwte van de muur. De Dover VTS roepen we aan om naar binnen te mogen. We krijgen gelijk toestemming. Voor de ingang staan flinke staande golven, het is dan ook volle tij mee en hoogwater. John weet de boot goed onder controle naar binnen te varen. Voor de nieuwe marina moeten we ons weer melden. De ingang is om een hoek, je kan dus niet zien of er boten aankomen zonder AIS. Ook daar mogen we door. We zien zeilkennissen liggen en varen even langs om te zwaaien. We krijgen een box verderop in de marina. Na het eten komen onze zeilkennisen van de Pantenier een kop koffie en borrel drinken. Lang geleden dat we elkaar zijn tegengekomen. We hebben genoeg ervaringen om uit te wisselen.

Dan besluiten we toch om over te steken naar Duinkerke aan de overkant. Nog even brood halen en dan gooien we los. We verlaten de oostkant van de baai van Dover. Wederom weer het ritueel van melden bij uitvaren van de marina, even wachten buiten de marina zodat een ferry naar buiten kan varen dan mogen wij onze weg vervolgen naar buiten. Er zit een enorme zwerm meeuwen net buiten de muren die vliegen klagend en krijzend op. Omdat er weinig wind staat steken we op de motor over de shippingline. We horen een ander schip de coastguard oproepen dat er rubberboten drijven met heel veel mensen er op. Een goed uur later zien wij ze ook met begeleiding van de coastguard. Je moet toch wel wanhopig zijn om in zo'n vlot te stappen op zo'n druk stuk tussen Calais en Dover tussen al die grote zeeschepen door. 



Als we de shippingline over zijn is er iets meer wind. Helaas wel tegen, toch proberen we een eind te zeilen. Met een paar klappen lukt het ons toch redelijk vlot bij de oosthaven van Duinkerke te komen maar dan moeten we de geul in dat is niet heel handig om daar kruizend in te varen met zeevaart. We bergen de zeilen en gaan op de motor naar de haveningang voor de marina. Omdat het wind tegen stroom is staan er af en toe flinke golven. Niet heel relaxed varen op de motor. Als we in de haven aankomen ligt het allemaal flink vol. We meren af langs een hollander die nog alleen ligt en ook nog aan hogerwal. Nog eten, kop koffie en dan maar kooien. Het is ook ineens een uur later omdat we weer aan de europese kant zijn. We zijn het ook wel een beetje zat.




No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...