Wednesday, July 10, 2024

De dolfijnen geven een show

We horen auto’s flink herrie maken in de late avond nacht. Een soort van straatrace denken we. Uiteindelijk mensen op de steiger. Van de boot achter ons weten we dat ze ook naar Milford haven willen. De boot voor ons heeft aangegeven om 4 uur weg te willen maar we weten niet waar zij heen gaan. Wij zijn dan ook wakker voor onze wekker om 5 uur afloopt. Om half 5 zijn we al druk met heet water maken en koffiezetten. Zeilhuik er af en dan onderweg. Tenminste als de rivierbedding ons wil laten gaan. Bij het wegvaren van de steiger zitten we vast en de stroming maakt het ook nog lastig om vrij van de steiger te komen. Met flink gas erop, sorry, komen we los en kunnen we naar buiten varen. We hadden gekozen om deze tijd te gaan omdat het dan licht is maar de regen maakt het toch nog lastig met alle lobster potten die half onder water slecht zichtbaar zijn in de ochtend schemer.

Als we op wat dieper water zijn zeilen omhoog en de genaker erbij. Er staat 8 a 9 knopen wind maar nog wel stroom mee. Dat helpt nog een klein beetje mee. Zodra de stroming kentert en de wind nog verder afneemt naar 5 knopen halen we de genaker er af en gaan motorzeilen tot de golven te onrustig worden halen we ook het grootzeil naar beneden. Deze moet niet weer teveel klapperen.

De zee is rommelig met golven vanuit alle richtingen. Een ferry komt onze kant op. We kunnen koers houden want hij stuurt om ons heen. De boot die voor ons in Arklow lag lopen we langszaam in op de motor zeker als we het voorzeil bij zetten om iets minder te rollen op de rare golven. Als de tegenstroom wat minder wordt en de wind weer iets toeneemt zetten we het grootzeil bij en de motor uit. We kunnen bij de wind de juiste koers zeilen. Ineens zitten er een aantal dolfijnen rond de boot. Ze zwemmen even mee en 1 maakt zelfs een salto achter de boot. Foei, laat het de partij voor de dieren maar niet horen. Of zou het komen dat er Harderwijk achterop staat en ze solliciteren om ook aan de show deel mogen te nemen?

De racoon richting Milford haven op de kaart lijkt een soort van boei maar blijkt een rots met daarop een vuurtoren. ( vestas momentje…)  Als we daar in de buurt komen en de wind tot 15 knopen aantrekt hebben we af en toe 4 meter golf. Uhhh, tja was dit handig zo dicht hierlangs te gaan. ( in de haven de pilot er op nalezen was het slimmer geweest iets ruimer of achterlangs te varen) Het is goed gegaan. Alleen een paar boeken zijn van de plank gevallen. Dit zijn we bij aan de windse koers ook gewend. Het laatste stukje naar de ingang van de rivier naar Milford haven krijgen we nog iets stroom tegen en valt de wind nagenoeg weg dus de motor weer aan. We willen tijdens de open flow naar binnen door de sluis. Om nu te moeten wachten op geschut te worden hebben we geen zin. Gisteren hebben we gebeld voor een plekje omdat dit nogal lastig schijnt te zijn bij deze marina.

Er is inderdaad niet heel veel vrij in de haven en zeker niet voor onze lengte. We zijn dan ook langs een pontoon gelegd met daar allemaal wat grotere schepen. Voor morgen met meer wind wel lekker in de luwte, helaas ook wat minder zon in de kuip. De marina is zoiets als bij Eastbourne met apartementen, waterfront, rondom het basin.