Sunday, June 2, 2024

Kruisrak richting Inverness

 

We gaan weer door richting Inverness, de weersvoorspelling geeft weinig wind en zon maar wel pal tegen. Buiten de haven de zeilen omhoog, wel met een rif in het grootzeil, er blijkt iets meer wind dan voorspeld met beste golven te staan. Aan de wind lopen we prima door de golven heen. Na ongeveer een uur worden de golven wat minder, we denken door de kentering van het tij. De wind en het tij komen nu uit dezelfde richting. Wel allebei dus tegen maar we lopen toch nog steeds ruim 6 af en toe 7 knopen over de grond de goede kant op. Zeeschepen zien we nauwelijks maar natuurlijk komt er 1 precies aan zodat we wat verder naar buiten moeten varen om hem bij de volgende slag niet precies tegen te komen. De wind draait ten gunste van ons zodat we mooi richting de ingang van Inverness Firth kunnen zeilen. Als we bij de ingang van de Cromatory Firth komen valt de wind weg en gaan we op de motor verder. We hopen bij Fortrose dolfijnen te zien maar helaas die vinden het denken we ook nog te koud. We hebben inmiddels de stroom mee en zijn snel bij de Kessoch brug. We maken ons klaar voor de sluis “Clachnaharry” aan de ingang van het Caledonisch kanaal. De Bass Rock is vanmorgen met ons uitgevaren, we varen samen op naar de sluis. We mogen nog als laatste 2 boten naar binnen komen. Dat is een mooie meevaller anders hadden we een nachtje achter het anker doorgebracht.



De lijnen toch wel een meter of 8 naar boven gooien richting sluiswachter om aan te leggen. Dit lukt met de techniek van kleine lusjes maken en goed mikken. Als we op hoogte van de sluiskade zijn gaat John de doorvaartkosten voor het kanaal betalen. Er zijn diverse vignetten te koop, wij gaan voor 7 dagen welke je met max 3 dagen kan verlengen stel het weer zit tegen of je blijft ergens toch langer hangen dan verwacht. Dit is inclusief liggeld aan potoons en/ of moorings en gebruik van douche en toilet. We moeten een uurtje wachten voor we door de spoorbrug kunnen en de laatste sluis voor de marina. Na de formaliteiten een heerlijk kopje thee in de kuip. Aanleggen in een box in de marina, een soort van 1e etappe van onze trip is voltooid. Na het eten gaan we nog ff de benen strekken en de omgeving verkennen. Het is een mooie rustige avond.

No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...