Wednesday, June 26, 2024

Richting Noord Ierland

We laten het eiland Kerrera achter ons en gaan zuidwest uit. De windrichting zal de komende dagen uit die hoek blijven komen. We hoppen daarom in stappen richting Ierland. De wekker gaat om half 8 af, nog best een acceptabele tijd. We ontbijten onderweg omdat we op de motor beginnen. Helaas blijft de wind pal tegen met maar een knoop of 8 dus het wordt uiteindelijk een volledig motortochtje. In de pilot hebben we een ankerplek aan de westzijde van “Jura” gevonden. Bij navraag op de Jenna wordt beaamd dat dit een mooi en bijzonder plekje is om te ankeren. Pas als we vlak bij de ingang van loch Tarbert komen zien we ook visueel de ingang. Er ligt middenin een rots onderwater die niet is gemarkeerd. Gelukkig klopt onze kaart prima en komen we bij de lijn op de kaart die we moeten volgen om voldoende water onder de kiel te houden. Er staan ook 2 witte konen op de kant die je in lijn kan houden. Wij doen het toch maar met de kaart en de dieptemeter in de gaten houden. We komen langs diverse ankerplekken die we wel heel smal vinden. Ook wordt er morgen weer meer wind voorspeld en dan liggen we graag goed beschut. We varen dan ook nog de “Cumhann Mor” door om in een grotere ankerbaai te komen. We zoeken een plekje in ondiep water maar voldoende bij laagwater. Het anker pakt in een keer.



Vandaag is er een hittegolf voorspeld maar we hebben nog volledige bewolking als we ons in de kuip installeren om de omgeving eens op ons in te laten werken. 




Je kan nog verder het loch in echter geeft de pilot aan dat het erg nauw is en nog meer nauwkeurigheid in het navigeren vraagt. Ook kan daar 8 knopen stroom staan tijdens spring. Laat het dat nu net zijn. We gaan ons daar dus maar niet aan wagen.
Dan komt toch de zon er toch nog bij en trekt de lucht helemaal open zodat we toch nog van de schotse hittegolf kunnen genieten. (we hoorde van de bemanning vd Bass Rock dat de hittegolf bij hen wel 6 uur had geduurd) In de kuip met een verfrissend drankje genieten van het zomerse moment.

Het ankeralarm is een paar afgegaan vannacht bij draaiing van de wind en kentering van het tij. De tweede dag staat er inderdaad meer wind en hebben we last van de valwind die in de pilot staan genoemd. Andere schepen hebben hun anker dichter onder de wal aan de andere oever laten vallen wij verkassen daar ook heen. Het blijft een afwisselend bewolkte en zonnige dag maar zeker een stuk warmer dan de afgelopen weken.







Na een onrustig nachtje gaan we om 6 uur anker op om richting Noord-Ierland te varen. Zo vroeg staat er geen wind en varen we op de motor door de “Islay Sound”. In de pilot staan 2 punten benoemd waar we 5 knopen stroom kunnen verwachten tijdens spring. Als we deze passeren hebben we hooguit 3 knopen op een heel kort moment. Uiteraard met meer wind zal hier wel wat op te letten zijn maar nu varen we zonder problemen zuidwest er doorheen. Buiten de Sound kunnen we zeilen. Nog even in de luwte van Islay de motor bij maar voor Port Ellen krijgen we weer voldoende wind om te zeilen. We hijsen nog de Gennaker maar helaas staat er te veel swell en is de koers om Raitlin Island te hoog dus gaat deze alweer snel naar beneden om comfortabeler te zeilen. Raitlin Island zien we al liggen en spoedig kunnen we bij sturen richting Ballycastle. 


De zee is redelijk kalm waardoor we zonder problemen bij de ingang van de haven komen. We tuigen af en varen na een rondvaart naar binnen. Opgevangen door een havenmeester krijgen we een plekje toegewezen.

We zijn blij met een mooie zeiltocht in lange tijd. Hopen dat ervan af nu meer volgen langs de kust van Ierland naar het zuiden.






No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...