Wednesday, July 27, 2022

Veel wind en regen sinds lang

We blijven een dagje in Boulogne Sur Mer. Er wordt 7 bft voorspeld welliswaar uit het zuidwesten maar daar hebben we geen zin in. Daarnaast wordt ook nog regen voorspeld. We hebben nog 2 weken vakantie dus geen haast en noodzaak om met dit weer naar buiten te gaan.

Gisterenavond zag je het front al binnen drijven aan de horizon.


De dag begint nog wel zonnig. Langs de watersport winkel om te zien of ze een startaccu hebben maar helaas. Ook blijkt de winkel wel erg hoge prijzen voor de spullen te vragen. De supermarkt nog even bezoeken voor brood en ander proviand.

John gaat nog wat verder met sleutelen en uitzoeken hoe de accu's worden geladen en wat het issue met de stuurautomaat kan zijn. Deze gaat af en toe spontaan op de standby stand. Niet heel handig vooral als je net de genaker aan het strijken bent en je handen nodig hebt voor alle lijnen of aan het reven bent. Dat derde bemanningslid vinden we toch wel onmisbaar in bepaalde situaties.

Smiddags trekken we de fleece aan en gaan nog de boulevard



Gelukkig was het laag water toen de wind op zijn krachtigst was maar s'avonds lagen we toch flink te rollen naast de belgische buurman in de haven. Snachts ging de wind liggen en draaide hij naar het Westen. 

Rond 9 uur gooien we los en nog met het zonnetje varen we naar buiten. Als we kruizend op Cap Griz Nez aan gaan wordt de lucht steeds donkerder. De zeilpakken moeten dan toch echt aan. Eerst krijgen we flinke drizzel over ons heen en voor Calais begint de regen toch serieus te worden. Omdat we een aantal keren overstag moeten hebben we het niet koud. Als we de laatste klap bij de shippinglane naar land maken kunnen we Duinkerke aan de wind halen. We lopen af en toe 9 knopen met de stroom mee naar ons doel van vandaag toe. Rond half 4 maken we vast, komt de zon er weer bij en kan de korte broek aan. We gaan op pad om een startaccu te kopen. Uit ervaring weten we dat in Duinkerke zowel Uship als nog een watersport zaak zitten die veel in huis hebben. Uship heeft niet de juiste accu op voorraad maar de andere winkel die wat meer op techniek is ingericht wel. We mogen een karretje lenen om de accu van boord naar de winkel te vervoeren en de nieuwe accu mee te nemen. Ook maar gelijk een nieuwe gasfles. John installeert de nieuwe accu. Uiteraard is er in de accubak en de aansluiting wat aanpassing nodig maar nu heeft hij er weer vertrouwen in dat we ook daadwerkelijk kunnen starten als het nodig is.



2 boxen verder ligt nog een grand soleil 43. We gaan bij elkaar kijken en zoeken de verschillen. De mast en giek zijn anders. De indeling binnen op het middenbankje na is gelijk. Wij hebben er een rugleuning op zitten bij de andere zit die er niet. We kijken hoe zij het met de gordijnen hebben zitten. Die zijn nieuwe besteld maar we zien er wel een roede liggen. Dat idee had John al. Bij ons piepen de gordijntjes aan de onderzijde steeds achter de lijst uit. Ook bij hun valt het middenkastdeurtje boven het fornuis onder helling open. Het wordt een heel gezellige avond. De gegevens worden nog uitgewisseld. Terug in Nederland willen we elkaar nog een keer opzoeken ivm ervaring en praktische oplossingen.


No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...