Sunday, July 24, 2022

Rolling, Rolling, Rolling

We gooien de touwtjes rond half 9 los en gaan op weg naar het oosten. De terugweg is dan toch echt in gang gezet. We beginngen met tegenstroom en weinig wind. Op de motor tot bij de ingang naar de Humber dan kunnen de zeilen omhoog en gaat ook het tij al een beetje de goede kant op staan. Als we voor Portsmouth varen valt de wind compleet weg. De motor starten en weer tuffen, we moeten nog een eindje. We willen naar Newhaven net voor beachy head. 

Na korte tijd pruttel pruttel prut. einde oefening. Het zal toch niet vuile diesel getankt in Cowes?? John klimt naar binnen. Op de stroming drijven we langzaam verder. Ik hou de schepen en boeien in de gaten om ons heen. Ik kan een beetje sturen op de stroming. De filters los, deze zijn schoon. Het is dus geen vuile diesel. Zullen we dan toch iets met de dagtank niet goed hebben gedaan. Vervolgens zegt de start accu ook nog doe het maar lekker zelf. De dagtank vullen we. Ja hoor die klinkt hol dus toch iets niet helemaal goed gedaan met vullen voor vertrek. John koppelt de reserve accu en de motor snort weer. pff, niet zo handig naast de grote shippinglane naar Portsmouth en Southampton zonder wind en een motor die niet werkt. We laten de dagtank pomp maar ff lopen. En John checkt nog wat zaken als de wind aantrekt en we weer kunnen gaan zeilen. Motor uit en rif in het grootzeil. De vlagen gaan af en toe naar 5 bft en er staat een rollende zee.

We gaan weer door de Loow tussen de banken door en de wind draait steeds meer recht van achteren. Niet echt relaxed zeilen. Voor het grote windpark gaan we wat afkruizen. Af en toe zakt de wind wat weg dus het rif er weer uit maar na een half uur er toch maar weer in. We rollen als een malle. Met een paar keer gijpen stevenen we op Newhaven af. We weten al dat er weinig plek is waar wij kunnen liggen en reserveren doen ze niet aan. Via de marifoon vernemen we dat het al vol ligt. Wat doen we nu, dan toch maar naar Eastbourn door. Het Rif er uit, de wind is wat afgenomen. Voorbij Beachy head dan maar de warme maaltijd maken. Wordt een latertje vandaag. Rond half 9 zijn we door de sluis van Souverein Harbour en hebben we een plekje voor de nacht gekregen. Vandaag worden we wel vriendelijk ontvangen en de havenmeester denkt mee m.b.t. weerbericht en waar we evt. spullen kunnen halen indien nodig. Het is alleen wel zondag morgen. John gaat nog met de accu's aan de slag. De dagtank pomp laten we nog flink lopen. Alles lijkt voor nu te werken. Morgen weer verder.

8 uur zijn we door de sluis en gaan op weg naar Frankrijk. Halve wind met een rustig windje maken we vlotte voortgang. Vandaag geen vervelende zeegang. Uitwijken moeten we voor een stel duikers, visvlaggetjes en bij 1 van de shippinglines voor 1 zeeschip. De wind is dan ook teveel weg zodat we het laatste deel naar Boulogne Sur Mer op de motor doen. Met 3 knopen snelheid vinden we het niet fijn om voor die grote jongens langs te moeten. Een hele relaxte oversteek tussen Engeland en Frankrijk. Ook geen issues met Diesel of accu.

We zoeken een plek maar het blijft een rare indeling qua haven. Niet heel erg ingericht op boten van 40 foot en groter. Het ligt allemaal een beetje typisch door elkaar.

No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...