Wednesday, July 13, 2022

De Qvlag in het want

We verlaten de marina en denken dat de marifoon het niet doet. Bij het melden op VHF 71 geen enkele reactie. mmm, tja we gaan wel een oversteek doen. We wachten nog maar af, als er een vrachtschip zich meldt weten we dat de marifoon het echt nog wel doet. Ze hebben geen zin zeker om te antwoorden aan een zeilschip. Nou prima, we houden de ais in de gaten en varen naar buiten. De wind is helaas west en iet zoals voorspeld noordwest tot noord. Wat doen we? We hijssen de zeilen en gaan toch maar onderweg. Oostende of Nieuwpoort is ook nog een optie. Hoog aan de wind komen we boven de geul naar Antwerpen uit. Na een klap gemaakt te hebben komen we in de geul uit door de stroming. De wind is ook niet heel hard dus de voortgang valt wat tegen. Toch de motor maar bij om de geul over te steken. De wind draait na een tijdje toch ten gunste en de motor kan weer uit. Wel komen we steeds meer noordelijk naar de shippinglane naar het oosten. We worden dan ook de "wandelaar" opgeroepen wat ons plan is. We besluiten lager te gaan varen en zuidelijker aan te houden. Als de wind nog meer draait komen we zo ook precies op koers naar Ramsgate te liggen. Prima dus. Als we verder westelijk komen valt de wind weer weg maar varen we halve wind. John vindt het tijd voor de Genaker, maar ja welke lijnen moeten we dan allemaal hebben. Een blok erop de spiboom met de val vast en als de genaker open gaat missen we toch nog een neerhouder. De blauwe lijn er ook aan en dan gaan we ineens 4 knopen sneller als daarvoor. Het staat er nu mooi op en we gaan nu vlotter de goede kant op.


De gele Qvlag hebben we maar op tijd gehesen want wie weet vergeten we deze en de engelse zijn meestal wel echt van de regeltjes. Wij niet zo maar voor nu houden we ons er toch maar aan.

De shippinglanes lopen nu wel flink heen en weer maar vooralsnog is het rustig pas op de tweede route hebben we ineens 6 schepen van west naar oost en andersom. We zijn met de genaker en ais goed zichtbaar. We hoeven dan ook niet uit te wijken. De zeeschepen gaan of net voor of net achterlangs ons.

Voor de eerste keer op de Quiddity eten onder zeil maken. Bekijken waar wat neer te zetten zodat het op het toch wat rommelige zee niet door de kajuit heen vliegt. We zijn net bij de eerste bank voor de engelse kust aangekomen. Waar de zee wat rommeliger is dan op open zee. Maar ik weet alles in de pan te houden en het in kommetjes op te dienen. Ook het koffie zetten gaat zonder problemen.

Voor de aanloop ton naar Ramsgate gaat de Genaker er af en sturen we de geul in. Er staat een flinke dwarsstroom. Bij de echte ondiepte, het is ook nog laag water als we aankomen, zetten we de motor bij en varen we zijwaards richting haveningang. We krijgen toestemming om door te varen en leggen aan op de aangewezen plek door de havenmeester. Aangekomen in Ramsgate. Dat is lang geleden dat we hier geweest zijn.

John vult het C1331 verder in met aankomst gegevens en dan komt de borrel op tafel.

No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...