Sunday, July 31, 2022

Moterboot

Op weg naar Oostende hebben we stroom tegen. Dit nemen op de motor voor lief omdat we eerst weinig wind maar de hele tocht wind tegen zullen hebben. Voorbij de geul bij Oosteinde zetten we de zeilen en gaan kruizend richting Oosten. Samen met 3 x-en zeilen we naar Zeebrugge. Zij haken af en wij gaan nog door. De stroom staat inmiddels goed door dus zijn zo bij Cadzand. Met de Noordwesten wind rolt het daar aardig naar binnen. De schepen aan de ingang liggen goed te rollen. Als we de havenmeester oproepen is er verder ook geen plek. Om nu zo rollend tegen kleinere boten aan te gaan liggen zien we niet zitten. Wel jammer we zouden hier zeilvrienden treffen die hier gisteren al zijn aangekomen. Met de huidige wind en stroming verwachten we zo in Breskens aan te komen. We zetten alleen het voorzeil en zijn zo binnen 1,5 uur in Breskens. Een mooie box krijgen we toegewezen. Hier is plek genoeg. Wel bijzondere steigers zonder klampen maar met beugels. Je lijn er omheen gooien is dus geen optie. We worden opgevangen door de bemanning van de Maxma uit Lelystad. Ze komen nog gezellig aan boord drankje drinken en de boot bekijken. We hebben een heerlijke zeiltocht gehad en nu relaxen in de haven.

Eerst naar supermarkt voor brood en fruit. Gaan we wel door vandaag of blijven we liggen. Tot nu stond er altijd meer wind dan op de gribfiles stond ook het weerbericht op de marifoon geeft iig 3 bft. We besluiten het er op te wagen. Tegen de stroming in langs vlissingen op de motor. Dan hijssen we het grootzeil. Deze helpt een beetje mee maar heel veel wind staat er niet. Ook de stroom staat langer dan verwacht tegen. Dan toch maar de Roompot of Stellendam in. mmm, Roompot moeten we een stuk terug en daar kunnen we alleen met laag water door en Stellendam daar moeten we door de geul met voldoende water en kunnen we ook pas morgen weer heel laat verder. Niet echt handige opties. Morgen staat er ook een 6bft in de voorspellingen. Het is vandaag wisselend bewolkt maar wel warm. Af en toe komt de zon erbij.

Na de Maasmond besluiten we het grootzeil te strijken. Het ziet er niet naar uit dat de wind komt vandaag. De dagtank vullen we verder en we gaan door naar Ijmuiden. Scheveningen wordt ook laat en met de weersverwachting, regen en 6 bft.

vanavond is het een mooie avond. De zee lijkt wel olie. Totaal geen wind. We doen het dus maar op de moter.

Als we de monding bij Ijmuiden in willen gaan is het al best donker en onduidelijk wat nu in en uitvaart. We melden ons maar even. Toch komt er een groot schip met 12 knopen op ons aansturen. Van de sector kunnen we doorvaren. We houden het goed in de gaten. Het schip heeft onduidelijk navigatie verlichtint en alleen een bak met licht. We houden koers en snelheid. Als we binnen de brekers zijn blijkt het een baggerschip wat aan de ingang doorgaat met baggerwerkzaamheden. Ook niet alle boeien bij de marina ingang zijn verlicht. Best lastig zo laat op de avond binnen lopen. De langssteiger is volledig bezet. Maar op zoek naar een box met een groen bordje. We vinden er 1 met een zijsteiger en worden daar opgevangen door duitsers die ook nog in de kuip zitten. We nemen nog een borrel gaan dan snel kooien.

1 comment:

1. Weer een mooi verhaal. Leest lekker weg en jullie zijn ook lekker onderweg. See you soon.

ReplyDelete

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...