Sunday, July 17, 2022

Deja Vu in Eastbourne

We hebben de marina van Dover gebeld en te horen gekregen dat we in "Granville Dock" terecht kunnen. Deze is geopend van 10 uur tot 16 uur i.v.m. tij. 3 uur voor en 3 uur na hoog water gaat dit dock open. 

De touwen gooien we tijdig los om met de stroom mee naar Dover te zeilen. Er staat iets meer wind dan voorspeld zodat we al snel de haven aanlopen. We worden via de marifoon door de Port Control begeleid door het Wick Canal om bij de Marina te komen. Via de marifoon kanaal 80 krijgen we een plek toegewezen. Maar eens kijken waar de nieuwe Marina Office zit. Deze kijkt uit over de vernieuwde marina die nog niet geopend is voor passanten. Ze zijn nog druk bezig met aanleg van stroom en water op de steigers. Er gaan geruchten dat ze in de nieuwe haven flink last hebben van swell en daar lijkt nu een extra wand voor geplaatst te zijn. De lokale boten liggen er nu wel in zo ziet het er uit. De promenade ziet er gezellig uit met bakjes, bloembakken en eettentjes. Bijna klaar!! 

Na de lunch wilde we eigenlijk nog naar de vuurtoren en het theehuis wandelen maar de tijd vliegt voor bij dus dat wordt wel wat laat. We besluiten het costal path recht boven de haven te bewandelen. Eerst langs de chandler om kaarten te kopen want ons plan was niet om hier heen te gaan en alleen op het digitale vertrouwen gaat ons net te ver. Het is een beste klim naar boven. Gelukkig gaat een groot deel van de trappen tussen de bomen door zodat we niet direct de zon op onze bol hebben staan.

Bovenaan puffen we uit op een bankje met uitzicht over Dover. We lopen om het fort heen en daarna nog een stuk zuidelijk over het costal pad via trappen en kleine paadjes tot we bij een aantal bunkers uitkomen met uitzicht over het Kanaal. We ploffen in het gras neer met uitzicht. Ook al is de wandeling niet zo lang de benodigde lichaamsbeweging hebben we toch weer gehad.


We zijn in de veronderstelling adhv de tabellen die we hebben gekregen bij de marina office dat het dock om half 10 open gaat. Als we na een tijdje nog geen activiteit zien maar eens oproepen. Wat blijkt deze gaat pas om 11:10 uur engelse tijd open. Oeps, tja hier is het een uurtje vroeger en de tabellen zijn ook nog eens plus een uur. Als we hadden nagedacht ipv alleen gerekent konden we weten dat half 10 niet kon kloppen. gisteren konden we immers pas om 10 uur naar binnen. Het tij schuift elke dag 3/4 uur op.... duhh. Eerst dan maar lekker aan de koffie en in de kuip relaxen.

Als we dan toch mogen vertrekken zetten we buiten de haven de Genaker. We willen tijdig langs Dunchenes om daar geen tegen stroom te hebben. De centrale daar lost koelwater wat al genoeg rumoer geeft. De wind trekt steeds verder aan en eigenlijk gaat de Genaker net wat te laat er af. We kunnen verder met het melkmeisje of te wel vlinderen richting Eastbourne.  Voor Hastings krijgen we weer flink stroom mee zodat we al snel op de haveningang af gaan. Het is bijna laag water. We zien de ketels van het wrak voor de haven boven water steken. Voorzichtig via het midden van de geul naar de sluis.

Aanroepen van de havenmeester, de lichten staan op 3 maal rood. Dat hebben we nog nooit meegemaakt. Volgens de havenmeester is het druk maar we mogen verder komen. Een beetje snauwend krijgen we een plek toegeweze en of we snel langs willen komen om te betalen. Bij het afrekenen denk ik dat ik voor een week moet betalen ipv 2 nachten. Pfff, de prijzen stijgen hier de pan uit. Het mag van ons in ieder geval wel wat vriendelijker. Als echte hollanders gaan we maar eens ruim douchen.

Er is een dag zonder wind voorspeld met hoge temperaturen. We slaan vlees in om te bbq-en, daarna gaan we op het kiezelstrand liggen bakken. Het loopt hier zeer stijl naar beneden maar toch ff dippen om af te koelen. Wel weer heel lastig om uit het water te komen. Aan boord liggen de waterschoentjes maar tja....

We laden de spullen voor de BBQ in een tas en met de Cobb gaan we naar de haveningang om daar met uitzicht over de baai heerlijk te eten. We trekken een fles Muet open die ik met kerst had gekregen. Lekker genieten en ook een deja vu want dit hebben we vaker gedaan in Eastbourne.




No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...