Sunday, May 26, 2024

Flink wat mijlen achter de genaker met een bijzonder ankerplekje

 

Allebei hebben we wat onrustig geslapen. Ons doel voor vandaag is wat vaag. Kunnen we Eyemouth in met onze diepgang. Geadviseerd wordt om toch te bellen met de havenmeester of doen we holy island aan maar daar moeten we ook met hoogwater naar binnen i.v.m. de stroming die daar staat en de ondiepe ingang bij laagwater. Arbroath is mogelijk ook haalbaar bij voldoende wind maar ook daar is het met +/- 3 uur rondom hoogwater naar binnen en alleen tijdens kantoor uren. Bij Holy island zijn we onverwacht sneller zijn dan verwacht met stroom mee en wel op de motor. O ja, We zijn al om 6:15 uur gaan varen. Dan is de ochtend ook al wat langer. En dus veel te  ruim voor het volgende hoogwater. John belt Eyemouth. Nee, helaas met 2.10 diepgang is er geen plek voor ons in de haven. Oke, wat doen we dan? We zetten de genaker en kijken wat onze snelheid dan is en wat dan meest logisch is of moeten we op Peterhead gaan aansturen. Wordt het wel vannacht dat we aankomen maar daar kan je altijd naar binnen. Als we ruim 7 knopen achter de genaker aan gaan is Abroath denken we haalbaar. 



We zetten koers uit en kijken in de middag waar we zijn. We moeten nog om een windmolenpark en dan zakt de wind in. Dat is jammer, Abroath wordt wel heel kiele kiele. Peterhead hebben we nu toch eigenlijk geen zin in. We zien op de river Tay ankerplekken en daar kunnen we ook met laagwater naar binnen. Er lijkt ook niet heel veel stroom te staan. We lezen de Reads nog eens en ja dat moet haalbaar zijn. We worden door de servey van de windmolen opgeroepen op kanaal 16 omdat ze willen weten wat onze bestemming is. We zeilen wel vlak langs de boeien maar ons inziens nog steeds ruim van de windmolens vandaan. We beantwoorden netjes de vragen en denken omdat we de enige zeilers zijn ze zich vervelen. Als we zo koershouden mogen we doorvaren. Tja, zeker geen zeilers. De wind valt steeds verder weg. Nu weten we zeker dat we Abroath niet halen en John wil eigenlijk wel meer rivieren op dus dit is weer een gelegenheid. We bergen de zeilen lopen de tonnen aan om de rivier op te varen. Als we een heel eind de rivier op zijn maar nog zeker niet bij de beoogde ankerplek staat de stroming toch flink tegen. Volle kracht gaan we nog maar 3 knopen vooruit. Pfff, en dat na een lange dag en de zon gaat inmiddels schuil achter de wolken dus het wordt ook alweer kouder. Dat is hoe het psychologisch ook werkt. Je denkt er bijna te zijn en dan moet je nog ff tegen de stroom in ploeteren om op locatie te komen. Om 20:00 uur laten we op de eerste ankerplek het anker vallen bij de YC Tay voor Dundee. Niet heel ideaal maar we zijn het zat. Willen opwarmen, eten en nagenieten van de dag. We hebben heerlijk gezeild maar het staartje was toch net iets anders dan we ons hadden voorgesteld.

Wat onrustig geslapen omdat ankeren om stroom ook weer moet wennen. Smorgens regent het dus we draaien ons nog eens om.

Bij het ontbijt wat gaan we doen? Naar Abroath, moeten we weer wachten tot we daar naar binnen kunnen vanmiddag. Naar Peterhead? Er wordt de hele dag regen verwacht. Gaan we de andere ankerplek bij Woodhaven bekijken en daar vandaag de regendag uitzitten.

Het wordt het laatste. We ontbijten en na de koffie als het tij verder de rivier op gaat varen we op ons gemak met de stroom mee naar Woodhaven. Het lijkt hier een stuk rustiger minder wind en minder stroming. We doen wat klusjes, lezen, puzzelen en smiddags kunnen we in de kuip een borrel nemen. Een aantal lasers beginnen een wedstrijdje. Leuk om nog even te zien. Dit is dus een prima plekje. Morgen kijken we of we Peterhead kunnen aanlopen. Er wordt dan weer zon voorspeld.


 

No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...