Tuesday, May 21, 2024

Een kleine wereld en het verhaal van de "hanging Monkey"

 

Het is dan toch tijd om het ruime sop te kiezen. Sam heeft bij de RNLI aangegeven dat we bij de eerste brugopening vertrekken. Dan kunnen ze ons nog even in de gaten houden. Als we ons klaarmaken komt de schipper die ons heeft binnengebracht nog even langs bij de steiger. Hij wenst ons een goede vaart. Samen met de Dutch Rose en een Engelse boot varen we uit. Geeft iig vertrouwen dat we niet alleen tussen de pieren waar wel wat swell staat naar buiten varen. Buiten blijkt er meer mist dan verwacht te staan. Dit wordt dus geen zeiltochtje maar een motortochtje. Kunnen we de reparatie gelijk goed testen. Bijna varen we op een visser die er ligt te dobberen. Onze AIS doet het ook nog steeds niet. We zenden wel maar ontvangen niks. Raar maar waar. We kunnen niet vinden waarom niet. Alles lijkt het te doen maar op de plotter wordt niets getoond. Op de telefoon zetten we marine traffic aan. We varen dicht onder de kust dus hebben wel internet. We moeten straks wel een geul over naar de marina in Hartlepool. Als we ongeveer op de plek zijn waar we opgepikt zijn door de RNLI en onze AIS uitviel roept John ineens dat hij weer AIS ontvangt op de plotter. Het moet toch niet gekker worden. We zijn er wel blij mee want natuurlijk is het niet druk maar komt er door de mist een groot schip onze kant op om de Rivier Tees aan te lopen. Bij Hartlepool zien we de muren van de ingang echt pas 50 meter voor we deze bereiken. Een bizarre tocht toch weer.

 

Hartlepool is niet een heel leuke haven en ook geen bijzonder plaats zeker in de mist niet. Omdat ook vandaag weer dichte mist op de zee hangt blijven we toch nog een dagje in Hartlepool marina. We bezoeken nog wel het museum waar we het verhaal achter de monkey die op de marina staat lezen. Er blijkt een schip bij een storm te zijn gestrand waar nog 1 overlevende op werd aangetroffen. Men dacht dat dit een spion was vanuit frankrijk. Deze werd opgehangen. Dit bleek echter een aap te zijn. Later is er een lied van gemaakt en heeft de voetbalclub de “hanging monkey” als mascotte aangenomen.



De marina is naast een beton/ cement fabriek die veel herrie maakt gelegen en smorgens start ook nog een servey schip het aggregaat om 7:00 uur. Geen idee waarom maar wij zijn in ieder geval vroeg wakker. We gaan gauw weer verder naar het noorden.

 

No comments:

Post a Comment

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...