Er wordt weer een dag met veel wind en regen voorspeld. Maar eens navraag bij de sluiswachter hoe de situatie aan de overkant van het meer Roxen is. Daar moeten we een sluistrap met 7 sluizen door en in de schippersguide staat dat er wachttijden kunnen voorkomen. De sluiswachter geeft aan dat er geen bijzonderheden bekend zijn en je onder aan de trap wachtplekken hebt. We gooien los en kunnen gelijk de sluis in. Er achter zit een spoorbrug. We moeten een half uurtje wachten voor we door de brug kunnen. Dan maar een kopje koffie en een beetje schoonmaken in de kuip. Om de buien van eind van de middag voor te zijn gaan we op de motor naar de overkant. Het is ongeveer 2 uurtjes varen. Er ligt 1 boot te wachten. We hopen dus snel naar boven te kunnen. Helaas werkt het anders. De kant waar we tegen aan liggen is een stenen muur met een balk net boven de schuurlijst. Niet zo fijn als er veel wind komt want dan liggen we hier lagerwal niet heel gunstig. We vragen of we wel vandaag naar boven kunnen. Dit gaat wel lukken volgens de sluiswachter. Uiteindelijk mogen we na 3 uur naar boven met nog 2 andere boten. Wij zouden voorin moeten echter denkt de Deen die bij ons ligt te wachten daar anders over en glipt snel voor ons naar binnen. Hierdoor kan een kleine Etap bijna niet mee. Uit eindelijk lukt het allemaal maar gaat het niet eenvoudig. Het is hard werken om veilig door de sluizen heen te komen. Bij de 5e sluis wordt de lucht wel heel donker. De fleece maar aan, zonder zon is het een stuk frisser. Dan ineens een onweersschicht en voor we het weten komt de regen in hele grote hoeveelheden naar beneden. John heeft nog net zijn zeiljas aan kunnen trekken maar ik ben tot op mijn ondergoed nat. Als we boven aankomen is de regen iets minder zodat we bij het aanleggen tussen de drijfsteigertjes van een medezeiler hulp krijgen bij het aanleggen. Als we goed vastliggen eerst maar een hete douche en een borrel om op te warmen. De kachel zetten we ook maar even aan om het vocht uit de boot te krijgen.
We blijven een dagje liggen in Upper Berg in een grote kom met flink aantal ligplaatsen. Tussen de buien door maken we een wandeling langs de 4 maal 2 sluizen die we morgen door moeten. De natte kleding de wasmachine in met nog wat andere was. Daarna alles in de droger. Het werkt allemaal prima zo langs het kanaal.
We gaan ook nog even in de kloostertuin kijken en de ruine “Vreta Abbey”. De Pioenrozen staan prachtig in bloei verder zit het meeste nog vol in de knop.
Om 8 uur liggen de eerste boten al voor de sluis te wachten. Er is vanmorgen weer regen voorspeld. We sluiten toch maar aan om ook de 4 maal 2 sluizen door te kunnen. Rond 11 uur mogen wij invaren samen met nog een hollander en een Marieholm. Dan gaat het snel in een treintje door de 4 maal 2 sluizen. Bij het afstappen en omhooglopen goed oppassen. Inmiddels regent het en zijn de steigers en de hellingen goed glad. Bij 1 van de sluizen komen we wel heel dicht bij de deur als we omhoog gaan. Bij de volgende sluis toch de lijn maar iets naar achteren om voldoende ruimte te houden bij de deur. We zijn blij als we de 8 sluizen hebben gehad zonder schade en valpartijen. Dan nog heel wat bruggen, stuk of 6 die elke keer als we aan komen varen gelijk open gaan voor ons. De zon is er inmiddels weer bij gekomen. Bij Borensberg nog 1 sluis zonder veel verval en die met de hand bediend wordt. Ik probeer de sluiswachter aan onze kant van de sluis te helpen maar een zweed die voor ons ligt vindt het te langzaam gaan en neemt het over zodat John net te laat is om er een filmpje van de maken. We vinden een mooi plekje aan de langssteiger. We kijken waar het tankstation zit en wat de prijs van diesel is. Dan met 2 Jerrycans onderweg en de dieseltank weer afvullen. Zo moeten we het kanaal in ieder geval door komen.
De volgende trap komt er alweer aan als we het meer Boren over zijn. Op de motor omdat er weinig wind staat en ook nog pal tegen. Zou dus een kruisrak worden. Als we bij de sluizen komen liggen er al 6 boten te wachten waarvan ook 2 grote. De sluiswachter komt overleggen wie met wie in de sluis past. Wij worden weer met de hollander ingedeeld maar helaas wel als groep 4 het is ongeveer half 11 en het zal wel een uur of 2 worden voor we verder kunnen. Als de eerste 2 groepen naar boven zijn wordt de sluisdeur niet meer geopend en begrijpen we dat er eerst boten naar beneden komen. Wij verkassen alvast naar de rechterzijde zodat we alvast goed liggen. Er ligt nog een grote motorboot die voor ons omhoog zal gaan en wij er achteraan. Ze schutten steeds met 2 groepen. In de verte zien we de rondvaartboot die vanmorgen naar beneden kwam over het meer aankomen. We zien de bui al hangen. Maar eens overleggen met de sluiswachter. De grote motorboot mag nog naar boven dan komen er weer 2 groepen naar beneden. Wij zijn waarschijnlijk als laatste aan de beurt want er komt nog een zeilboot aan en die willen ze met ons mee hebben. Uiteindelijk mogen we met z’n drieen om 17:00 uur naar boven. Dit geeft veel stress, eigenlijk zijn we te breed met z’n drieen. Zowel de hollander als wij moeten de boot goed in bedwang houden want er wordt echt wel met geweld gespuid. De boot gaat flink heen en weer en de boten komen af en toe wel erg dicht bij elkaar. We zijn blij als we zonder schade weer boven zijn. We weten een plekje in de boxen met drijfsteigertjes te bemachtigen. Zo hier blijven we een tijdje liggen denken we. Eerst flink bijkomen van weer een workout en stressvolle sluisdoorgang. Het was vandaag wel heel mooi weer en kunnen dan ook nog met een drankje in de kuip bijkomen.
Helaas worden we weer wakker met regen. We moeten wat proviand hebben. De fietsen toch maar te voorschijn. Rond 11 uur lijkt het wat droger te worden. Op zoek naar de supermarkt. We slaan voor een aantal dagen in en ook wat algemene voorraad die inmiddels ook wat minder wordt.
Na de lunch fietsen we naar Motala. We zien dat we alleen nog 3 bruggen door moeten waarvan een spoorbrug en 1 sluis met weinig verval om op het meer Vättern te komen. Waar we nu liggen in Motala Verkstad liggen we super rustig en met maar 6 boxen pal voor de sanitaire voorzieningen helemaal relaxed. Zondag staat er veel wind op de verwachting. We blijven lekker liggen en pakken de fiets wel om eea te bekijken. Smiddags lekker de zon er weer bij en genieten in de kuip. Na het eten lopen we naar de supermarkt voor een ijsje.
Wederom wakker met regen. Dan maar boekje lezen en nog wat was weg werken. Zo daar hoeven we, mits we niet weer doorweekt regenen, voorlopig niet meer over na te denken. Na de lunch naar het Motormuseum in Motala. Er staat veel meer in het museum dan alleen motoren. Buitenboordmotors, radio’s, Tv’s, telefoons, fietsen. Er hangt zelfs een vliegtuigje aan het plafond. Er staat zoveel dat je bijna niet weet waar je moet kijken.
S’avonds kunnen we nog een wandeling maken en koffie in de kuip drinken. Het is eindelijk droog geworden en de zon piept tussen de wolken door.
Met veel wind en zon kan je wel een eindje fietsen. We steken rechtover en komen bij een baai met strand Varamiken net boven Motala. Het strand is van heel erg fijn geel zand. Dat wordt geen zandkasteel bouwen. De kiters vermaken zich goed met deze wind. We gaan tegen de muur aan zitten zodat we redelijk uit de wind zitten. Mooi uitzicht met allerhande surfers, kiters en kayakers op het water.
Op de terugweg nog even langs de sluistrap. Er ligt niet veel in alleen 1 grote motorboot en een passagiersschip.
No comments:
Post a Comment