We hebben prima geslapen achter het anker. We varen het laatste stukje door de geul en hijssen dan de zeilen. De genaker kan er ook op zodat we mooi vlot naar Vänersborg zeilen. Dit voelt wel heel lekker na zoveel op de motor bezig te zijn geweest. We moeten 2 bruggen door eerst een verkeersweg en dan een spoorbrug. Via de marifoon kanaal 9 vragen we hoe lang de wachttijd is. In de pilot van Vleut staat dat de spoorbrug openstaat mits er een trein komt maar die hebben we al vaker meegemaakt. Hier is het een half uurtje wachten voor de brug wordt geopend voor ons en inmiddels nog een aantal boten die zijn aangekomen. Na de spoorbrug bakboord uit de marina in. Hier hadden we iets meer van verwacht na wat we op internet hadden gelezen. Het is een kleine haven met vingersteigers die te smal, te kort zijn en waar er te weinig staat. We kunnen wel met de neus aan de kade met heklijnen op de achterkant van de boot. We steken wel flink uit maar volgens John kan het en er volgen nog heel wat boten zodat ik me wel een beetje druk maak over hoe we hier weer weg moeten komen zonder schade. Eerst maar een drankje met de Doris op de kant napraten over de wel heel mooie plekjes van de afgelopen dagen.
We komen inderdaad doordat er ook al een aantal boten vertrokken zijn prima weg van de ligplaats als we rond half 10 vertrekken. De eerste brug opent mooi vlot en we kunnen de sluis zo in met de boten die al eerder waren vertrokken. We gaan naast een andere boot zodat we niets met lange lijnen hoeven want het zakt hier toch al 7 meter naar beneden. Tot aan Trollhätte hebben we dan nog een verkeersbrug en een spoorbrug althans dat dachten we maar toen waren we pas bij Spikon. We moeten hier bij de verkeersbrug wachten op een vrachtschip in tegenovergestelde richting.
Dan volgt nog een loopbrug waarna we net een plekje in Trollhätte hebben recht voor de sluistrappen. Mooi geweest voor vandaag. Morgen weer verder.
Na de lunch gaan we rondwandelen en bij de impossante sluizen kijken. Eerst 10 meter naar beneden en dan met de sluistrap 3 maal 7 meter naar beneden. Daar moet je dan ook sluisgeld betalen in de eerste sluis. We lopen langs de oude sluizen complexen waarbij de oudste van 1800 is. Indrukwekkend dat men dat in die tijd al kon realiseren met de middelen van toen. Op internet vinden we dat er aanvraag is tot het realiseren van nog grotere sluizen die dan in het jaar 2030 klaar zouden moeten zijn. De vrachtschepen worden steeds groter en dan voldoen de huidige niet meer.
We zijn al vroeg op. Om kwart voor 9 gaan we met nog 5 schepen voor de sluis liggen om aan te geven dat we er in willen. We mogen om exact 9 uur invaren. Eerst gaan we naast een zeilboot omdat de trappen allen zijn bezet. Dan gaat de sluisdoor achter ons weer open en mogen er nog een aantal boten invaren. We schuiven verder naar voren naast een deense motorboot. Dit blijkt een goede zet want deze man en vrouw zijn super relaxed en we schuiven zo met ze helemaal naar beneden. Het is echt indrukwekkend om met dit verval en je eigen boot door deze sluizen te gaan. Daarna is het 10 mijl varen voor de laatste sluis. Hier komen we naast een grotere motorboot te liggen. Deze man doet wat nerveus en ligt niet echt vast maar is steeds met zijn motoren en boeg en hekschroef aan het corrigeren om bij de wand te blijven. Dan nog weer een brug die op zich laat wachten tot die open gaat. Net als we met z’n alle ongeduldig worden gaat deze open. We beginnen de sluizen en bruggen echt wel zat te worden en vooral het wachten. De sluizen hebben we nu gehad alleen nog een paar bruggen. De rivier Gota meandert door het landschap en er is veel groen aan beide zijde. Af en toe staat er een groepje koeien in het water langs de kant. Het is een warme dag met af en toe wat vlagerige wind. Als we in de buurt van Götenborg komen moeten we een verkeersbrug door waar een zweed aangeeft al een uur te liggen, geen reactie van de brugwachter krijgt. We maken vast aan de kant en als alle zeilboten uit ons groepje er zijn gaat de brug ineens op bediening. Prima dan kunnen we door. Bij de spoorbrug gaat het vlot en dan nog de laatste brug in Götenborg die aangeeft dat deze om 6 uur draait om een vrachtschip door te laten waar we mee door mogen varen. Ach ja een half uurtje wachten kan er nog wel bij. Daarna is het doorvaren onder de hoge brug van 45 meter en zijn we weer op zout water. We zoeken een plekje in de marina Langedrag.
PS we hopen z.s.m. ook wat foto's bij de post's te zetten.
No comments:
Post a Comment