Sunday, August 4, 2024

Sneller dan gepland terug naar de eigen ligplaats

Helaas is er ook weer een ochtend met alleen maar regen. We blijven daarom nog maar een dagje liggen. Te laat om nog de westerschelde op te gaan naar Hansweert om eventueel Zeeland in te duiken. Hebben we daar ook echt zin in. Gisteravond is er een boot naast ons komen liggen met 5 kinderen aan boord  die alleen maar met elkaar in discussie waren. Het is uiteraard hoogseizoen nu. Ankeren lukt niet omdat we nog steeds laadproblemen hebben. John heeft ook besloten dit in onze eigen haven te willen oplossen zodat hij ook het juiste gereedschap thuis kan ophalen. 


We bekijken de weerberichten en de stroming. Als we met daglicht weggaan kunnen met stroom mee de westerschelde af door de geul vlak voor het strand van Vlissingen. Dat scheelt heel wat mijlen en geeft ons ook mooi een duw naar het noorden voor de stroom tegen gaat staan. Het was 2 dagen geleden wel "Neap" maar dan staat er bij de Westerschelde en voor de Maasgeul nog steeds flink wat stroming die je liefst niet tegen hebt. De wind is weinig, het wordt dan ook motorzeilen. Dit lukt uiteindelijk tot de maasgeul. Het is ook flink mistig. We zijn blij dat de AIS het blijft doen en we alle grote schepen in ieder geval vroegtijdig zien aankomen. Bij de Maasgeul kunnen we gelijk doorvaren. Er zijn voor ons net 3 schepen naar binnen gelopen en die naar buitenkomt gaat achter ons langs. Helaas valt Na de oversteek van de Maasgeul eerst de wind helemaal weg om met maar 7 knopen pal tegen terug te komen. We varen op de motor met de zeilen opgeborgen naar Ijmuiden. Als we een ligplaats met een groen bordje er op hebben ingenomen spoelen we ons eerst even af achter op de boot. Het is weer drukkend warm geworden. De marina van Ijmuiden verloederd snel. Heel veel vingersteigers ontbreken en eigenlijk zijn de steigers die er wel zitten voor onze lengte boot veel te kort. De marina is dan ook niet druk bezocht. Dit zien we al jaren. Jammer want met het strand voor de deur zou het best een leuke stop over kunnen zijn.

De volgende dag gaan we het noordzeekanaal op. De sluis kunnen we snel invaren met nog een 5 tal boten, Ook hier is het niet druk. Op het kanaal staat de wind uit de juiste richting maar met 5 knopen zal het niet veel voortgang geven. Dit wordt dan ook op de motor. Als we bij Amsterdam komen blijkt de gayparade aanstaande te zijn. Allerlei versierde bakken worden voortgeduwd. De geluidsinstallaties schallen flink allerlei soorten muziek. Een gezellige boel zeker met deze zomerse temperaturen. Inmiddels komen er wel steeds meer wolken. Voor vanavond worden er fikse buien voorspeld. Hopenlijk verstoord dit niet het feestje. 

Wij hebben er baat bij dat iedereen in Amsterdam wil blijven we kunnen gelijk de oranjesluis invaren ondanks dat er maar 1 kolk in bedrijf is. In de andere zijn werkzaamheden gaande. Wel even wachten voor de Schellingwoudebrug en dan kunnen de zeilen weer omhoog. Eerst met de genaker erbij, dan draait de wind teveel zodat deze er weer af moet. De boom in het voorzeil om spoedig bij de ingang van Lelystad-haven aan te komen. Alleen op het grootzeil varen we achter de dijk om daar af te tuigen. De wind trekt flink aan tot 5 bft en dan lager wal maakt het invaren van de houtribsluis lastig. Er is ook weer een vrachtschip wat voor ons is ingevaren die, ondanks dat de regel is schroef stil in de sluis, De schroef af en toe flink aan zet omdat de boot niet is vastgemaakt in de sluis. We moeten dan ook uitkijken dat we niet tegen de wand worden weggezet. Achter ons is ook nog een andere zeiler veel te dicht achter ons komen liggen. Waarom vindt ik die sluis toch ook alweer zo erg??? tja, we komen er zonder schade doorheen. We zijn weer terug in onze thuishaven. 

Het rondje Engeland hebben we met enige hobbels afgemaakt. Het weer was net als in heel noord en west europa tot zeker half juli niet echt zomers te noemen. In Schotland hebben we het ronduit koud gehad met zelfs nachtvorst en hagel. De natuur en de plekken waar we zijn geweest waren prachtig. 

1 comment:

  1. Fijn dat jullie weer terug zijn . Een behouden vaart hebben gehad en op het laatst dan toch de zomer.

    ReplyDelete

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...