Als we de touwtjes los gooien om naar het noorden te gaan staat de wind ook uit het noorden. Dat was eigenlijk niet de afspraak maar met het zonnetje en eerst nog een bezeilde koers naar de kardinaal voor het enkhuizerzand gaat het prima. Als de wind dan draait, aantrekt en de zon zich verschuilt achter de wolken wordt het wat minder aangenaam. We zetten toch maar het eerste rif en dan blijft de lijn maar komen. Dat is geen goed teken. Als dan ook nog het uiteinde op het dek ligt dan zijn we niet heel blij. Dan maar zonder rif verder met een knik in de schoot. We besluiten in Hindeloopen te stoppen. We hebben zin om bij de kachel te gaan zitten. John doet een poging om de reeflijn in de giek te krijgen maar na een paar pogingen gebruiken we de lijn van het derde rif om als eerste rif dienst te kunnen doen.
De volgende dag naar Makkum gaat zo goed dat we besluiten om gelijk door te gaan naar Harlingen. We kunnen gelijk de Lorentzsluisen invaren en zijn dan toch sneller dan verwacht op zoutwater. In Harlingen is er plek in een box. Dat is mooi relaxed geen gedoe met lange lijnen en planken langs de kade.
De weerberichten worden geraadpleegd. Het lijkt er op dat komende 2 weken Noorwegen geen optie is. Maandag op dinsdag lijkt er weinig wind te staan maar van noordoost draaiend via noord naar noordwest een bezeilde koers naar Cuxhafen.Er worden vast wat boodschappen ingeslagen. Onderweg komen we een fanfarekorps tegen uit Kampen die hier hun beste beentje voor zetten vanwege een 100 jarig bestaan van fanfare korpsen. Er is vanavond een Taptoe bij de voetbalvereniging. Dat slaan we maar over.
We gaan met het tij begin van de middag op weg naar Vlieland. We moeten een paar keer overstag om de goede kant op te zeilen. Als we een plekje aan de steiger hebben, het is erg rustig, blijken we er maar 3,5 uur over te hebben gedaan vanuit Harlingen ondanks het kruisrak. De zon schijnt maar het is nog wel fris met de noorden wind. We maken nog een strandwandeling en gaat uit de wind in een duinpan zitten genieten van het uitzicht over het wad.
Met het middagtij vanaf 13:00 uur varen we naar buiten langs de zandbanken van de stortemelk. Als we boven de zandbanken zijn kan de moter uit en kunnen we gaan zeilen. Eerst nog tegenstroom. Terschelling is dan een groot eiland waar geen eind aan lijkt te komen.
Bij Ameland zijn baggeraars bezig die af en aan varen. Degene
die naar buiten komt vaart om ons heen. Mooi want ik ben net aan het
koken. Bij de ingang van de Eems is een schip recht op onze koers aan
het varen. Het lijkt er op dat we daar geen last van hebben als hij
omdraait maar dan komt hij toch steeds meer onze kant op. Via de
marifoon horen we dat hij aan alle schippers in de omgeving oproept
om ruimte. Wij roepen hem op als we dichterbij komen of we koers
kunnen houden of toch nog meer ruimte moeten geven. Hij wil graag wat
meer ruimte dus dan maar koers verleggen.
Rond 1 uur snachts valt
helaas de wind weg als we boven Borkum zitten en wordt het
motorzeilen tot begin van de ochtend. Als we de Elbe opvaren hebben
we nog stroom tegen. We zijn eigenlijk veel te snel gegaan op het
zeil gisteravond. Ook krijgen we dichte zeemist waardoor de wereld
heel klein wordt om ons heen. De radar kunnen we nu wel uitproberen.
We zijn blij met de radar weer op de kaartplotter voor ons in de
kuip. Op de motor de Elbe op tot Cuxhafen.
Als we daar een plekje proberen in te nemen is er plek zat, eigenlijk te veel en dan merk je pas hoe onhandig deze haven is. Bij de 12 tot 15 meter steigers zijn de vingersteigers maar een meter of 4 en bij de grotere boxen zijn er alleen ringen en geen klampen op de steiger wat het met de staande dwarswind lastig maakt om veilig aan te leggen.
We besluiten met de
inmiddels stroom mee door te zeilen naar de sluis van het NOK en naar
Brunsbuttel te gaan. Bij de sluis liggen al veel pleziervaartuigen te
wachten. Na een uur kunnen we allemaal de sluis in. Een aantal vaart
door het Noord-Oostzee-Kanaal op en wij met nog een groot aantal gaan
in brunsbuttel aan de kant. We vinden het mooi geweest. Het was een
super relaxte tocht maar vooral het laatste deel met de mist was best
intensief.
Na een dagje rust en heerlijk uitwaaien op de dijk langs de Elbe varen we weer verder. Vanuit Brunsbuttel op de motor naar Rendsburg. Er wordt zon met soms een buitje voorspeld. Buiten op zee staat er 7-8 bft maar op het kanaal max 5 bft en op de moter en beschut in het kanaal kan dat prima.
Helaas blijft het niet bij buitjes maar regent het af en toe met fikse hoeveelheid water en zelfs hagel. Het is behoorlijk koud. Op 2/3e wisselen we om. Gaat John binnen opwarmen bij de Kachel. Er zijn al een paar koppen koffie, soep en thee doorheen gegaan. Het is nog geen zomer. Wel zijn we blij dat we besloten hebben om het weerwindow van afgelopen maandag te benutten. Voor komende 2 weken ziet het er in de duitse bocht niet heel aantrekkelijk uit qua wind en windrichting en temperaturen.
Jullie zijn weer onderweg, een heel mooie reis , we volgen jullie verslag weer , groetjes en behouden vaart. Henk en Tiene
ReplyDelete