Sunday, August 4, 2024

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren

* 1880 mijl gevaren

* 404 Liter Diesel getankt

* 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wales(engeland) naar Cornwal(engeland)

* 47 verschillende ligplaatsen

*  7 plekken waar we hebben geankerd of waar we een mooring hebben opgepakt

* 37 sluizen ( waarvan 29 in het caledonisch kanaal)

* 3 maal de RNLI bij de boot gehad ( motorpech, ons binnen gesleept naar Whitby; om een kayakker die onderkoeld was van ons over te nemen op loch ness(watertemperatuur 11 graden); op Loch Aline omdat onze AIS aan de mooring een panpan uit had gezonden???)

* koudste nacht onder de 4 graden (nachtvorst) koudste dagtemperatuur 8 graden.

* Engeland-Schotland-Noord Ierland-Ierland-Engeland(Wales)-Engeland (Cornwal)-Frankrijk-Belgie.

* Diverse vogels gezien; de alk, papagaaiduikers, zeekoeten, Jan van Genten, Zeearenden.

* Zeehonden, Dolfijnen en Bruinvissen gespot.

Sneller dan gepland terug naar de eigen ligplaats

Helaas is er ook weer een ochtend met alleen maar regen. We blijven daarom nog maar een dagje liggen. Te laat om nog de westerschelde op te gaan naar Hansweert om eventueel Zeeland in te duiken. Hebben we daar ook echt zin in. Gisteravond is er een boot naast ons komen liggen met 5 kinderen aan boord  die alleen maar met elkaar in discussie waren. Het is uiteraard hoogseizoen nu. Ankeren lukt niet omdat we nog steeds laadproblemen hebben. John heeft ook besloten dit in onze eigen haven te willen oplossen zodat hij ook het juiste gereedschap thuis kan ophalen.

We bekijken de weerberichten en de stroming. Als we met daglicht weggaan kunnen met stroom mee de westerschelde af door de geul vlak voor het strand van Vlissingen. Dat scheelt heel wat mijlen en geeft ons ook mooi een duw naar het noorden voor de stroom tegen gaat staan. Het was 2 dagen geleden wel "Neap" maar dan staat er bij de Westerschelde en voor de Maasgeul nog steeds flink wat stroming die je liefst niet tegen hebt. De wind is weinig, het wordt dan ook motorzeilen. Dit lukt uiteindelijk tot de maasgeul. Het is ook flink mistig. We zijn blij dat de AIS het blijft doen en we alle grote schepen in ieder geval vroegtijdig zien aankomen. Bij de Maasgeul kunnen we gelijk doorvaren. Er zijn voor ons net 3 schepen naar binnen gelopen en die naar buitenkomt gaat achter ons langs. Helaas valt Na de oversteek van de Maasgeul eerst de wind helemaal weg om met maar 7 knopen pal tegen terug te komen. We varen op de motor met de zeilen opgeborgen naar Ijmuiden. Als we een ligplaats met een groen bordje er op hebben ingenomen spoelen we ons eerst even af achter op de boot. Het is weer drukkend warm geworden. De marina van Ijmuiden verloederd snel. Heel veel vingersteigers ontbreken en eigenlijk zijn de steigers die er wel zitten voor onze lengte boot veel te kort. De marina is dan ook niet druk bezocht. Dit zien we al jaren. Jammer want met het strand voor de deur zou het best een leuke stop over kunnen zijn.

De volgende dag gaan we het noordzeekanaal op. De sluis kunnen we snel invaren met nog een 5 tal boten, Ook hier is het niet druk. Op het kanaal staat de wind uit de juiste richting maar met 5 knopen zal het niet veel voortgang geven. Dit wordt dan ook op de motor. Als we bij Amsterdam komen blijkt de gayparade aanstaande te zijn. Allerlei versierde bakken worden voortgeduwd. De geluidsinstallaties schallen flink allerlei soorten muziek. Een gezellige boel zeker met deze zomerse temperaturen. Inmiddels komen er wel steeds meer wolken. Voor vanavond worden er fikse buien voorspeld. Hopenlijk verstoord dit niet het feestje.

Wij hebben er baat bij dat iedereen in Amsterdam wil blijven we kunnen gelijk de oranjesluis invaren ondanks dat er maar 1 kolk in bedrijf is. In de andere zijn werkzaamheden gaande. Wel even wachten voor de Schellingwoudebrug en dan kunnen de zeilen weer omhoog. Eerst met de genaker erbij, dan draait de wind teveel zodat deze er weer af moet. De boom in het voorzeil om spoedig bij de ingang van Lelystad-haven aan te komen. Alleen op het grootzeil varen we achter de dijk om daar af te tuigen. De wind trekt flink aan tot 5 bft en dan lager wal maakt het invaren van de houtribsluis lastig. Er is ook weer een vrachtschip wat voor ons is ingevaren die, ondanks dat de regel is schroef stil in de sluis, De schroef af en toe flink aan zet omdat de boot niet is vastgemaakt in de sluis. We moeten dan ook uitkijken dat we niet tegen de wand worden weggezet. Achter ons is ook nog een andere zeiler veel te dicht achter ons komen liggen. Waarom vindt ik die sluis toch ook alweer zo erg??? tja, we komen er zonder schade doorheen. We zijn weer terug in onze thuishaven.

Het rondje Engeland hebben we met enige hobbels afgemaakt. Het weer was net als in heel noord en west europa tot zeker half juli niet echt zomers te noemen. In Schotland hebben we het ronduit koud gehad met zelfs nachtvorst en hagel. De natuur en de plekken waar we zijn geweest waren prachtig.

Friday, August 2, 2024

Terug naar Nederland

Het wordt warm zomer weer met wel weer heel weinig wind en ook nog eens pal tegen. We vertrekken na ontbijt op weg naar Nieuwpoort. Dit is maar 15 mijl en dat redden we zo prima met de stroom mee. We kunnen vandaag wel alles zeilen

Met de lunch liggen we dan ook al op een plekje in de haven. We halen de fietsen te voorschijn om een ijsje te halen bij oma's ijssalon. Daarna fietsen we nog een stuk langs de ijzer om bij een plas op een bankje in de schaduw te kijken naar de jeugd die zeilles krijgt in allerlei bootjes, optimisten, 420 etc.

Morgen willen we een dagje blijven liggen om te fietsen en naar het strand te gaan. Er wordt de komende dagen weinig wind voorspeld maar wel pal tegen en we hebben nog steeds geen haast.
Als we smorgens ontbijten en nog even naar het weerbericht kijken zien we dat morgen toch wel onweer op de voorspelling staat en we vinden het nu al erg warm. We besluiten om toch maar de zee op te gaan. aan de ene kant voor verkoeling en om alvast een stukje richting Nederland te varen. Dan zien we daar wel weer verder. Even langs de havenmeester om ons af te melden. We krijgen onze betaalde 2e nacht terug. Dan gaan we op weg.

Tot Oostende op de motor. Dan komt er onverwacht toch wat wind. Zeebrugge is nagenoeg bezeild. Wel beginnen we al wat stroom tegen te krijgen. We zeilen heerlijk met een windje 11 knopen relaxed naar Zeebrugge. Voor de ingang de zeilen weg en dan naar binnen. Port Control reageert niet. We zien de lichten op groen staan dus naar binnen. Bij de marina hebben ze nieuwe steigers en een extra kom gemaakt. Er ruimte zat. We doen nog een drankje in de kuip.

En dan gaan we toch al terug naar Nederland, wel 13 mijl naar Breskens. Mooi voor het geval de onweer toch echt overkomt in de middag. Na ontbijt gooien we los. Nu krijgen we netjes toestemming van Port Control om uit te varen. We kruizen tot de ruimte tussen de dijk en de geul te smal wordt. Met de stroom mee is het een prima tochtje. In de marina is het heel rustig. Na de lunch gaan we nog even naar de supermarkt voor noodzakelijk proviand. Nog geen idee wat we verder gaan doen.

Tuesday, July 30, 2024

Dan is het ineens een uur later

We verlaten na Diesel getankt te hebben Eastbourne. De sluis gaat mooi vlot. Wel even voorzichtig in de geul want het is laag water. Als we wat uit de kust zijn zetten we de genaker weer. Deze is mooi vaak gebruikt deze reis. We varen achter de Accelerate aan. Deze heeft de gang er goed in. Wij halen voor Duncheness de genaker weg. De wind trekt aan en ook de golven bouwen verder op en hierna moeten we ook meer voor de wind gaan varen. Hier hebben we ook al een keer de genaker te laat weg gehaald wat flink wat gedoe gaf om hem te strijken.

Nu dus mooi op tijd en we gaan nog steeds met flinke gang de goede kant op. We zien geen dolfijnen, helaas. Afkruizend varen we op Dover aan. We tuigen voor de ingang af in de luwte van de muur. De Dover VTS roepen we aan om naar binnen te mogen. We krijgen gelijk toestemming. Voor de ingang staan flinke staande golven, het is dan ook volle tij mee en hoogwater. John weet de boot goed onder controle naar binnen te varen. Voor de nieuwe marina moeten we ons weer melden. De ingang is om een hoek, je kan dus niet zien of er boten aankomen zonder AIS. Ook daar mogen we door. We zien zeilkennissen liggen en varen even langs om te zwaaien. We krijgen een box verderop in de marina. Na het eten komen onze zeilkennisen van de Pantenier een kop koffie en borrel drinken. Lang geleden dat we elkaar zijn tegengekomen. We hebben genoeg ervaringen om uit te wisselen.

Dan besluiten we toch om over te steken naar Duinkerke aan de overkant. Nog even brood halen en dan gooien we los. We verlaten de oostkant van de baai van Dover. Wederom weer het ritueel van melden bij uitvaren van de marina, even wachten buiten de marina zodat een ferry naar buiten kan varen dan mogen wij onze weg vervolgen naar buiten. Er zit een enorme zwerm meeuwen net buiten de muren die vliegen klagend en krijzend op. Omdat er weinig wind staat steken we op de motor over de shippingline. We horen een ander schip de coastguard oproepen dat er rubberboten drijven met heel veel mensen er op. Een goed uur later zien wij ze ook met begeleiding van de coastguard. Je moet toch wel wanhopig zijn om in zo'n vlot te stappen op zo'n druk stuk tussen Calais en Dover tussen al die grote zeeschepen door.

Als we de shippingline over zijn is er iets meer wind. Helaas wel tegen, toch proberen we een eind te zeilen. Met een paar klappen lukt het ons toch redelijk vlot bij de oosthaven van Duinkerke te komen maar dan moeten we de geul in dat is niet heel handig om daar kruizend in te varen met zeevaart. We bergen de zeilen en gaan op de motor naar de haveningang voor de marina. Omdat het wind tegen stroom is staan er af en toe flinke golven. Niet heel relaxed varen op de motor. Als we in de haven aankomen ligt het allemaal flink vol. We meren af langs een hollander die nog alleen ligt en ook nog aan hogerwal. Nog eten, kop koffie en dan maar kooien. Het is ook ineens een uur later omdat we weer aan de europese kant zijn. We zijn het ook wel een beetje zat.

Sunday, July 28, 2024

grote stappen

Vannacht heeft het al geregent. Vandaag blijven we ook lekker liggen. Smorgens lijkt het droog om in de middag weer te gaan regenen. Na de koffie de wandelschoenen en de regenjas aan om een route van ongeveer 1,5 uur te wandelen. Er ligte een coastal path langs de haven een heel eind langs de rivier op. over de mileniumbrug. De straatlantaarns vinden we ook wel bijzonder. Er staan diverse oude militaire gebouwen die omgebouwd zijn naar apartementen.

Er liggen diverse boten droog langs de wal aan moorings. Altijd een bijzonder gezicht en ook bijzonder om zo je boot achter te laten. Als we bij de splitsing komen om bij high en low tide de route te volgen kiezen we voor de kiezels over het low tide pad. Het duurt nog wel even voor het water hoog komt te staan. Een beetje glibberen is het wel.

Vervolgens door een stadspark en dan begint de drizzle toch wel door te zetten. We zijn ook de route een beetje kwijt dus maar via googlemaps een wat kortere route richting boot. Bij de supermarkt nog wat vlees halen. Morgen voorspellen ze weer zon en willen we proberen om te BBQ-en. Dat zal dan de eerste keer worden. We zijn net niet voor de stevige bui aan boord.

Smorgens gaat de wekker weer vroeg om volledig tij mee te hebben naar Eastbourne. We spoelen met 9 knopen de rivier op de motor de rivier af. Als we de hoofdgeul af zijn hijsen we de zeilen. Er staat niet zoveel wind daarom zetten we de genaker erbij met de boom. De wind is pal achter we proberen de genaker als spi te gebruiken. Dan zien we dat een schoot niet helemaal lekker zit. Om te voorkomen dat dit de reling schade toebrengt probeert John dit goed te krijgen maar dan schiet de genaker in een goede Zandloper. Met heel veel moeite en plat op het dek liggend komt de genaker weer vol te staan. We maken zo toch weer goed voortgang. Als we boven de banken langs gaan valt de wind weg. We halen de zeilen weg en gaan een stuk op de motor. Voorbij het windmolenpark trekt de wind weer aan en gaat de genaker weer omhoog. Bij Beachy Head trekt de wind nog verder aan en voor de koers naar Eastbourne moeten we ook te hoog varen. De genaker er weer af, we zijn zo wel lekker bezig en al snel voor de ingang naar de sluizen van de marina. Even oproepen, wachten tot er schepen naar buiten komen dan mogen wij invaren en krijgen een plekje toegewezen. We ruimen alles op, betalen bij de havenmeester, oink. De havens tot nu toe waren al behoorlijk aan de prijs maar Eastbourne is de duurste tot  nu toe. Nou ja, we gaan maar van de BBQ genieten bij de ingang van de haven op het kiezelstrand.

De zeehond komt ook nog even op het strand liggen als het eb wordt. Die geniet ook van het mooie weer.

Saturday, July 27, 2024

Kleine wereld

Als de wekker om kwart voor 7 afloopt, we willen vandaag tijdens spring de stroom wel mee hebben over de Solent, is het al redelijk mistig buiten. De zon probeert de damp wel op te lossen. Water gekookt en broodje gegeten dan de mooring losgooien en gaan. De mist is wat dikker geworden, we zien echter wel genoeg om onderweg te gaan. De zee is redelijk vlak en op de motor kunnen we de visbolletjes goed zien. Dat is wel het grootste risico als je op de motor vaart.

De marifoon geeft aan dat ze nog steeds aan het zoeken zijn naar de vermiste duiker. Dat maakt het uitkijken naar visbolletjes wel wat luguber. Je hoopt niet iets anders te spotten. Of toch wel, wie weet of je dan nog op tijd bent...
We houden een goed uitkijk beide. Vlak voor de ingang van de solent drijft nog een visser zonder AIS. Er is gelukkig genoeg zicht om hem op tijd op te merken. De stroom staat flink door en we spoelen dan ook met ruim 9 knopen door de Trap de Solent op. We schieten snel op zodat we besluiten om gewoon door te gaan naar Portsmouth, morgen staat er ook weer regen op de voorspelling dus tja wat doe je dan achter het anker.

Bij Cowes vinden we het dramatisch rustig ondanks dat vh weekend de Cowes week start. We zijn vorige jaren gewend dat het dan al krioelt met schepen die aan het trainen zijn ook met weinig wind. Als we de rivier naar  Portsmouth / Gosport opvaren zien we in de marina's wel een groot aantal wedstrijdschepen. We kiezen ervoor in de royal Clearance marina te gaan liggen. Dit is voor ons een nieuwe haven. In beide andere hebben we al eens gelegen. We krijgen een box op de eerste steiger. Zo hebben we uitzicht op de rivier, misschien iets meer deining maar wel wat te zien.

Thursday, July 25, 2024

Natuurbescherming??

We zijn een dagje in Weymouth blijven liggen omdat er wederom regen op de voorspelling stond en 5bft. Nog steeds geen haast dus gaan het niet opzoeken om met hoge golven en een nat pak te zeilen als dit ook met zon erbij kan. Eerst nog even wat boodschappen doen. Mogelijk dat we komende dagen nog wat ankeren voor en op de Solent. Smiddags gaan we richting strand. Als we de straat uitlopen en uitzicht over de Weymouth baai hebben lijkt het of we tegen een schilderij aankijken. De zon schijnt op de witte krijtrotsen en daarboven hangt de dikke bewolking van de regen van afgelopen nacht. We proberen het op foto vast te leggen maar best lastig.

De boulevard lopen we af richting het oosten, het is een flinke wandeling. Bijna aan het eind gaan we nog even zitten bij het strand om te genieten van het uitzicht. onverwacht is het toch nog een zonnige dag geworden. Als we voldoende zijn uitgewaaid van de 5 bft staat er wel lopen we terug en nog een rondje om de haven langs oude gebouwen van 16 en 1700.

Als we terug op de boot zijn belt Jack op. Zij zijn met zeilvrienden op een catemaran in de haven en hadden ons gisteren bij invaren gespot. Ze komen bij ons aan boord borrelen. Gezellig even bijpraten over hun en onze belevenissen.

Het is springtij dan staat er bij deze kust ruim 4 knopen stroming en er zijn nog een paar kapen waar we langs komen waar we geen stroom tegen wind willen en eigenlijk al helemaal geen stroom tegen. We hebben de town bridge laten weten dat we om 8 uur door de brug willen. Deze draait elke 2 uur en het liefst hebben ze dat je een uur van te voren aanmeld dat je er door wilt. Wij hebben dat gisteravond gedaan.

De touwen los en met nog 2 zeilboten en wat vissers gaan we door de brug naar buiten. In de ochtend zou er nog 17 knopen wind zijn met vlagen rond de 20. We zetten een rif en gaan onderweg. De wind is West dus pal achter. We kruizen onze route af. Eerst een stuk naar buiten. Dit is ook slim i.v.m. de schietoefeningen bij Lulworth cove en de overfalls die bij St Albans Head zijn. Als we toch nog iets te vroeg zijn gegijpt bouwen de golven toch af en toe nog op tot 3 meter. We gijpen dus nog maar een keer om ruimer om st Albans Head te gaan. De wind zou ook afnemen dat gebeurt nog niet echt. Dan nog een keer gijpen en neemt de stroom iets af en komen we iets in de luwte van het land voor Swansea baai. De krijtrotsen van Studland staan er weer prachtig bij. Het laatste stukje ook nog even aan de wind als de wind om het land heen draait.

We hadden gelezen dat men liever niet heeft dat je hier ankert daarom zijn er moorings neergelegd. Als we de baai invaren zien we er ipv de vermelde 10 moorings wel een stuk of, nou ja meer dan 30 liggen... Als we er 1 oppikken zit er een ECO stikker op en iets van een scanlogo. Geen idee, was voor de bescherming van de natuur.. of is het heel lucratief om van de ankeraars geld op te halen....

De zon is er inmiddels goed bij. Achter de buiskap is het lekker warm. John gaat ook nog een dip wagen. Het water is echt nog heel fris. Hij is er dan ook zo weer uit, maar toch een keer gezwommen deze reis.

In de kuip genieten van de zon en de zeilers die een mooring proberen op te pikken. Er is best wat swell dus goed mikken om het touwtje aan de mooring te pakken. 1 man is eigenwijs en wil gelijk zijn touwtje door het oog van de mooring hebben. We hebben de dinghy niet opgeblazen dus ff helpen wil niet. Naast ons is een nederlander met een opgeblazen dighy die na een aantal pogingen de man toch maar gaan helpen. Aan het eind van de middag komt de rescue helikopter over en gaat langs de kliffen op heen en weer vliegen. Als dit best lang aan de gang is maar eens kanaal 16 erop. Er blijkt een duiker vermist. Best eng. De hele avond blijven ze zoeken met de heli en diverse ribs.

Er komen steeds meer boten de baai in. Het ligt tegen het donker worden redelijk vol en veel ankeren toch net buiten de gele boeien. Het is dan ook een mooie dag voor ankeren in deze baai.

De statistieken van deze reis

* Route tegen de klok in gevaren * 1880 mijl gevaren * 404 Liter Diesel getankt * 2 nachtelijke overtochten: nederland--> Engeland en Wal...